EQUAL, parfymförpackning, webbpublicering 2

Vi har fortsatt att testa oss fram kring former och färger kopplat till våra ledord; Jämställdhet, lyx, frihet och vårt fokus på en förpackning som belyser att denna produkt är till för alla oavsett exempelvis hudfärg.
  Vi har bestämt oss för att förpackningens form skall vara ett hexagon. Vi testar fortfarande olika tjocklekar och vill göra en prototyp av parfymflaskan där vi även kan se vilken storlek på förpackningen som passar en ca 50 ml flaska bäst. Vi vill att flaskan ska ha samma form som förpackningen.
Att vi bestämde oss för hexagon beror dels på att vi visuellt gillar formen, den är även anpassningsbar till hur förpackningarna framställs i affärer idag där de ska stå väldigt tätt. Även under frakten är den lätt att tätt sätta samman med flera förpackningar, vilket minskar antal transporter. De blir då även stark i konstruktionen för att tåla frakten.
    Kring färgerna på utsida förpackningen tänker vi oss 5 olika hudtoner, guld och vinröd.
Formen och färgen fokuserar på sinnet syn

Logotypen till Equal har vi fortsatt känt starkt för och kommer behålla.
Vi har valt Power Peony som produktnamn då det är doften på parfymen.

Detaljer på förpackningen leker vi runt med. Vi tänker oss detaljer av bröst och vi har även beslutat oss för att en fläta i kartongmaterialet ska gå runt förpackningen både för det visuella men också känslan när man tar i förpackningen. Vi funderar även på att en del av förpackningen ska gå att gnugga på och få fram parfymens doft utan att behöva bryta förpackningen.
  Denna idé har vi även applicerat på vårat tänkta medskick som skall vara ett klistermärke med goda budskap/citat som då även ska få en doft när den gnuggas på. Idén fortsätter med att vi kommer att göra doftprov – eventuellt som klistermärken som kan förvaras ex. Som gratistest i affärern då parfymflaskor idag ofta är inlåsta. Detta är också en väldigt bra marknadsföring för vår produkt. Får plats i fickan, kan sättas på nästan vad som helst – enkelt att sprida. Vid beställning av doftprover går vi i tankarna att göra en miniförpackning runt, klistermärket eller vad vi väljer för produkt, för att få en lyxkänsla även till den förpackningen.

På insdan av förpackningen har vi en bild som går upp bakom parfymen för att skapa en visuell överraskning. Bilden styrker våra ledord och parfymdoften med bilden av en stor röd pion och två händer som flätas samman.
Förpackningen är gjort så att man har kvar den då den är snygg att ha ståendes framme, som ett podium för parfymflaskan, men även då den är enkel att stänga locket på för att skydda flaskan när du ska på ex. en helgresa eller till gymmet innan jobbet och vill ha doften med dig. Just nu funderar vi på att använda kartongen Artisan eller Prestige i gramvikt 290-315g.
Vi kommer även arbeta vidare med ett säkrare stängning av förpackningen och om vi vill ha en stämpel likt ”brevstämpel” som brytning för att veta att förpackningen inte öppnats innan.