Equal, webbpublicering 3

Vi testade vår förpackning på konsumenter genom att vi lät testpersoner, som inte visste något om vårt koncept eller funktionerna på förpackningen, öppna förpackningen och ge feedback kring vad de tyckte och tänkte.

En av frågorna vi ville få svar på var ifall det var naturligt att sätta locket under botten när en öppnar förpackningen för att placera den öppen hemma som inredningsdetalj och förvaring. Resultatet var att de flesta testpersonerna satte locket vid sidan om botten, alltså inte vad vi hade önskat. En lösning vi först kom fram till var att göra en enkel illustration i locket vilket bildligt visar hur en kan sätta locket under botten.

Vår nästa fråga, som vi muntligt frågade till testpersonerna var: ”Vilken av logotyperna tycker ni mest om?” Testpersonerna tyckte om båda logotyperna på olika sätt och sa ord som ”sportig” och ”smart- då en kan läsa texten upp och ner” på den ena logotypen och ord som ”lyxig” och ”elegant” på den andra.

Förutom dessa frågeställningar, sa testpersonerna att de tyckte att förpackningen var fin och att de verkligen tyckte om klistermärkena och hur de förvarades. De tyckte även att vi hade ett sammanhållet koncept med bland annat återkommande former och passande färger.

För att testa om förpackningen sticker ut, har vi jämfört förpackningen med bilder vi fotat på parfymhyllor under tidigare skede då vi undersökte marknaden. Ingen förpackning hade samma annorlunda form som våran, utan de flesta är fyrkantiga. Vår förpackningen sticker därmed ut samtidigt som den kan stå tätt med andra förpackningar i hyllan.

/ Amanda, Katarina, Åsa