Ett examensarbete av Celie Hjelm, Industridesignstudent vid Mittuniversitetet
Här redovisas ett examensarbete som genomförts i samarbete med varumärket BLIZ Active. Syftet var att utveckla och designa ett par sportglasögon vars båge ska tillverkas i metall och som kompletterar befintligt sortiment i BLIZ produktkategori Sportglasögon Lifestyle.
BLIZ är ett varumärke under företaget Future Eyewear Group och lanserades 2007. De tillverkar sportutrustning som bland annat sportglasögon, goggles, slalom- och cykelhjälmar och riktar sig främst till längdskidåkning, cykling, löpning och friåkning. De sponsrar flera internationella skidlandslag och samarbetar med många av de främsta atleterna inom vintersport, såsom Charlotte Kalla, Dario Cologna och Kaisa Mäkäräinen.
Kika in BLIZ produkter på deras hemsida eller via deras Instagram-profil
Målgruppen är personer med aktiv livsstil, som söker sig till utomhusupplevelser och värdesätter fysisk aktivitet i vardagen.
Detta examensprojekt grundar sig i en noggrann förstudie innehållande bland annat en marknadsanalys, enkätundersökning och en analys av BLIZ design-DNA. Vidare utfördes skissarbete och användartester i flera iterationer tills det att ett slutgiltigt koncept stod klart.
Uppdraget var att designa ett par sportglasögon med en båge tillverkad i metall – ett komplement till BLIZ befintliga sortiment med glasögonbågar i plast.
Vad är då sportglasögon och vad skiljer de från vanliga solglasögon? Utöver en sportig design har sportglasögon också vissa attribut som underlättar användningen vid fysisk aktivitet. Det kan exempelvis vara attribut som imskyddsbeläggning på linserna, ökad friktion mot huden med hjälp av gummerade ytor och att de är tillverkade i genomarbetade material för att tåla påfrestning.
BLIZ har två produktkategorier med sportglasögon – Sportglasögon Active och Sportglasögon Lifestyle. Glasögonen som tillhör Sportglasögon Active är utformade med syfte att användas under fysisk aktivitet, såsom längdskidåkning, löpning och cykling. Glasögon tillhörande kategorin Sportglasögon Lifestyle är modeller som är ämnade att användas till vardags, men som ändå har en sportig design och vissa sportiga egenskaper. Det är sortimentet för Sportglasögon Lifestyle som detta examensarbete fokuserar på att komplettera.
Analys av BLIZ design-DNA
I den inledande delen av projektet genomfördes en analys av BLIZ design-DNA. Där studerades befintliga produkter i BLIZ sortiment och detaljer som återkom i flera av produkterna noterades och analyserades. De detaljer som här fastställdes som återkommande i BLIZ produkter är detaljer som gör att det går att urskilja att det just är en BLIZ-produkt, det vill säga deras design-DNA.
Med influenser och inspiration från det amerikanska varumärket Pit Viper tog designarbetet riktning mot att skapa en tuff och sportig glasögonmodell med retrodesign. Pit Viper grundades 2012 och upplever nu stor framgång och spridning över sportglasögonmarknaden. De har ambassadörer som exempelvis extremsportslegendaren Travis Pastrana och satsar fullt ut på sin extrema och iögonfallande formgivning. Deras framfart på marknaden skapar en tilltro på att den retroinspirerade stilen är påväg att bli trendig.
Sportglasögonen planeras lanseras på marknaden säsongen SS 2022
Det faktum att glasögonen planeras att lanseras säsongen vår/sommar 2022 bidrog också till en strävan om att våga mycket med designen. Något som upplevs som extremt idag kan om en viss tid kännas helt accepterat om det exponeras mycket och blir trendigt. Skiss- och konceptarbetet resulterade slutligen i en design med stor hellins, logotypemblem på bågens front och logotyp på skalmarnas utsida. Skalmarna är även gummerade för att förbättra glasögonens ergonomi. Linsens form med i princip vertikala ytterkanter och horisontell övre kant skapar den retrokänsla som eftersträvades.
När det kom till namngivning av konceptet så studerades BLIZ befintliga produktnamn där det visades att namnen förknippas med fart, rörelse, aktivitet, natur och universum. Några olika förslag framkom under projektets gång och det slutgiltiga valet föll på namnet DUST. Det kändes som ett passande namn med attityd och pondus vilket ansågs passa bra till designen på bågen.
Charlotte Kalla har under flera år haft ett sponsorsamarbete med BLIZ och kändes därför som den perfekta personen att fotografera med sportglasögonen. En naturnära miljö med vatten och skog valdes för att visa på hur DUST passar under användning.
Utöver vardagsanvändning går det också använda DUST vid mer fysisk aktivitet, tack vare utformningen och de gummerade ytorna. Nedan visas bilder när DUST visar vad de går för på cykelstigar, på golfbanan och i terrängspåren.
Håll utkik i glasögonmontrar 2022 och köp dig ett par DUST, perfekt för både häng vid badklipporna eller i terrängspåren!
– Celie Hjelm –
Jag vill avslutningsvis tacka mina kontaktpersoner på BLIZ som handlett mig och varit behjälpliga under hela processen. Jag vill också ägna ett stort tack till alla vänner som ställt upp som testpersoner och modeller under projektet.
Kul att du ville ta del av mitt arbete!
Vill du se mer av projekt jag gjort tidigare är du välkommen att klicka dig vidare till min portfolio här nedan. Du kan också följa mina uppdateringar via min hemsida, Instagram-profil eller lägg till mig på LinkedIn, så ses vi där!