Designlösning för att öka användning av huvudskydd bland elsparkcyklister

Kandidatexamensarbete i industridesign av
Emil Söderlund
www.emilsoderlund.com
2020

I Stockholm har antalet elsparkcyklar ökat kraftigt de senaste åren då stora företag så som Voi, Lime, Tier m.fl. har börjat hyra ut sina elsparkcyklar på Stockholms gator, problemet är att elsparkcyklister sällan använder huvudskydd.
Trafikverket vill därför ha förslag på hur man kan få elsparkcyklister, med fokus på hyrsparkcyklar, att oftare använda huvudskydd.

46% av cyklister utan hjälm skulle ha överlevt om de hade använt sig av hjälm



Det finns inte några fler lösningar än att ta med en egen hjälm när man hyr en elsparkcykel i dagens läge, med fler och enklare lösningar så skulle man kunna få flera att använda huvudskydd.


Detta projekt gjordes i samarbete med Idesign som har tidigare designat hjälmar och är kunniga inom området. Designförslaget kan sedan arbetas vidare av Idesign som sedan kommer föra det vidare till Trafikverket.


I detta projekt har man tagit fram ett designkoncept som man sedan kan ta vidare och skapa en verklig lösning.

Här nedan är de utmaningar som kom fram i analysfasen av projektet

Tillgänglighet

Det man kan konstatera från analyser är att hyr-elsparkcyklarna använder man spontant när man hittar en. Väldigt sällan man tar med sig en hjälm hemifrån för att eventuellt köra en hyr-elsparkcykel. Många som kört hyr-elsparkcyklar skulle dock kunna tänka sig att använda hjälm.

Renlighet

I enkäten kom det fram att en stor faktor om man ska dela hjälm är att den ska vara och kännas ren. Det som kom fram var att svett och löss är de faktorer som gör att användare skulle vara kritiska till att dela hjälm.

Kostnad

Majoriteten av hyr-elsparkcyklister skulle inte vilja betala för att få hyra en hjälm. I en diskussionen med Voi lät det som att de också inte är villiga att betala större summor för en lösning.

Miljö

Då hyr-elsparkcyklarna står ute hela året i både regn och sol så måste även en huvudskyddslösning klara av den miljö som den används i, lösningen måste också kunna stå emot vandalism som hyr-elsparkcyklarna har varit utsatta för.

Tyngre fordon och nattkörning

Majoriteten av dödsolyckorna involverar tyngre fordon, en orsak kan vara att deras automatiska bromssystem inte känner igen elsparkcyklister men också att de är mindre och svårare att se än tex. cyklar.

Över 80% av cyklisters och elsparkcyklisters dödsolyckor är krockar med tyngre fordon.

Dagens elsparkcyklar har både reflex och lampor men dessa sitter oftast väldigt lågt på elsparkcykeln som gör att de blir svåra att se.

Passning av huvudskydd

Då det oftast är olika användare varje gång en hyr-elsparkcykel används så kan det hända att huvudskyddet måste anpassas varje gång det används för att passa elsparkcyklisten, om justeringar måste göras så bör de vara enkla att förstå och inte ta allt för lång tid att utföra.



Det är jag som skapat detta designkoncept


För att hitta andra projekt jag gjort eller vill komma i kontakt så hoppa in på min webbsida här nedanför

www.emilsoderlund.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.