By it’s cover är en butik som härstammar i två av mina egna största intressen: människor och böcker. I denna butiken säljs det människor, det är människor som skapar innehållet i böckerna och det är människor som är innehållet i butikens förpackningar.
Idag finns det många bokförlag och miljontals böcker, men det är fortfarande svårt att bli publicerad. Det kan vara svårt att få sin åsikt, tanke eller konstverk publicerat. Vilket By it’s cover ville ändra på. Detta är en bokbutik som låter varje människa få vara delaktig i en bok. Alla människor tycker något, alla människor tycker något och alla människor kan vara kreativa.
By it’s cover ger alla en chans att medverka i något större, i en gemensamhet och i den kreativa process som det faktiskt är att skapa en bok. Affärs idén är: att genom en kreativ butik skapa och publicera böcker där de kreativa människorna som kommer in i butiken skapar innehållet.
Konceptet fungerar på det sätt att butiken, varje dag, har ett tema. Dagens tema ska även bilda dagens bok. I denna butiken skapas det alltså en bok per dag och dessa skapas av de personerna som kommer in i butiken den dagen. När en person kommer in i butiken så möts de av ett stort bord, ett bord som tar all uppmärksamhet. Det är runt detta bordet som böckerna skapas, det hänger material från taket som får användas just den dagen. Under detta examensarbete skapade jag en veckas böcker, alltså sju stycken böcker. Dessa böckerna har helt olika teman, helt olika material och helt olika författare. Vilket har skapat sju stycken unika böcker:
13001
titel: bekännelsermaterial: vitt papper & svart penna
13002
titel: kul
material: skivmaskin och gulnat papper
13003
titel: livet
material: vitt papper och byertspenna
13004
titel: linjens väg
material: illustrator, vitt och transparent papper
13005
titel: pennans väg
material: vitt, gulnat och transparent papper och svart penna
13006
titel: hålrum
material: gulnat papper, syl, sax, kniv och gaffel
13007
titel: vikt
material: färgade papper och falsben
Butikens koncept går ut på att alla ska få vara delaktiga och vara kreativa och dessutom få chansen att bli författare, därför har designen på mina förpackningar haft människorna i fokus. Författarna står tydligt på omslaget och även ett verk från insidan av boken. Inlagan i böckerna är precis så som personen skapade det.
I butiken, som ligger i gamla stan i Stockholm, är ett bokförlag som trycker och publicerar böcker dagligen. Böckerna säljs sedan i en mindre upplaga i butiken. Detta koncept kan hjälpa människor att bli författare, det kan hjälpa människor att få chansen att vara mer kreativa och det kan vara ett perfekt sätt att hitta dolda talanger. Text, bild eller illustration spelar ingen roll.
Amanda Rohlinwww.behance.net/amandarohlin
amandarohlin@gmail.com
0733 34 25 31