Kites

Min butik heter Kites och säljer, så som namnet antyder, drakar. Utgångspunkten för uppbyggandet av min butik ligger i min (och säkert många andras) rädsla om att bli vuxen. Jag undrar ofta varför det fantastiska och lekfulla byts ut mot det rationella och behärskade när vi växer upp, bara för att det är så en vuxen förväntas vara. Min butik behövs för att påminna den vuxna världen om friheten som fantasin faktiskt för med sig, om de oändliga möjligheterna man upplevde som barn och kanske även det frigörande i att få skicka upp sin drake och bara säga ”fuck” åt det stereotypa vuxna.

fuck-allt

Att återupptäcka barndomen och friheten

Valet av drakar var omedvetet ganska så självklart. För mig har dessa flygfän alltid varit något jag imponerats och fascinerats av. Det är något med den vackra formen och den långa svansen som fladdrar där högt uppe i luften som får mig att känna mig fri. Jag har många gånger frågat mig varför denna del av ens liv suddas bort när vi växer upp, att det fantastiska och lekfulla med att flyga drakar byts ut mot det rationella och behärskade. Min butik är till för att få vuxna att ta med det fina med barndomen in i vuxenlivet.

Som barn så lever vi oftast i en fantastisk värld där allting är möjligt, där fantasin gör så att vi får upptäcka storartade platser, möta speciella personer och har friheten att vara oss själva. Sedan växer vi upp och blir vuxna och tappar mycket av friheten som fantasin och barndomen ger. Som vuxen kretsar nu livet allt mer kring att prestera och vara duktig. Vi ska inte bara vara spännande och trevliga personer. Vi ska ha ett fint hus, ett välbetalt och häftigt jobb, coola fritidsaktiviteter och en fantastisk man/hustru. Mallen för hur en vuxen bör vara har snävts åt och de som inte passar in i mallen uppfattas som kon- stiga. Med min butik vill jag att konsumenten ska återupptäcka friheten från barndomen och känna att det går bra att inte all- tid vara så som en vuxen ”bör” vara. Detta uttrycks i min butik genom de flygande drakarna som säljs där och friheten att själv få bestämma hur den ska se ut, om man så vill.

Kites byter ut det plastiga och det skrikiga mot hantverket

Att flyga drake är idag ihopkopplat med grälla färger, plast och ses framförallt som något som är till för barn eller riktiga entusiaster. Jag vill att drakarna ska vara till för alla vuxna, att alla ska ha möjlighet att uppleva friheten och det magiska som uppstår när man väl fått upp draken i luften. Designen ska gå bort från de grälla färgerna som så tydligt förknippas med barndomen, och istället gå mer mot det konstnärliga och grafiska för att tilltala de vuxna. Designen ska även gå från det plastiga till det mer hantverksmässiga, där draken är något som alla kan skapa. Min butik kommer ligga i Brighton, England och tanken är att butiken ska vara som ett snickeri i modernare tappning; ett draksnickeri där du som kund både kan köpa färdigkonstruerade drakar om du vill ut på en gång och flyga, kitt med de delar som behövs så att du själv kan bygga din egen drake, böcker med tips och tillbehör till drakarna så som snören, svansar och pinnar.

allt

Koncept och affärsidé

Kites är en butik som ska sälja flygande drakar, gör-det-själv- kit” och tillbehör. Grundkänslan ska vara som ett modernt utformat snickeri, för att ta personen tillbaka till hantverket och bort från de färgglada, plastiga drakarna som finns idag. Bland annat materialet, designen och färgvalet ska vara noga genomtänkt för att tilltala den vuxna målgruppen. Målet är att kunderna på ett lätt sätt ska kunna köpa en drake och på ett snabbt och enkelt sätt få uppleva lugnet och friheten som det innebär att flyga en drake. Målet är även att få vuxna att inte glömma bort sitt barnasinne och det fantastiska med barndo- mens frihet och fantasin.

Kites affärsidé är att genom ett bra urval av noggrant designade flygande drakar och dess tillbehör ge vuxna en känsla av frihet.

Förpackningar, drakar och tillbehör

Nedan följer ett gäng bilder på det material jag framställt under mitt examensarbete. Hela designen på allt mitt material speglar den klassiska formen och tanken om det viktiga i att få känna frihet. Friheten i fantasin och friheten i att få uttrycka sig.

logo

Min logotyp speglar kort och gott det som säljs i min butik, nämligen Kites (drakar på engelska). Den genomgående klassiska drakformen syns även här för att förtydliga och få logotypen att sticka ut.

två-förp

Grundtanken med förpackningarna är att inspirera konsumenten till att uttrycka sig. Därför är samtliga förpackningar prydda med dikter som handlar om drakar, frihet och hopp.

fuck-bak

Förpackningarna som är till de färdigdesignade drakarna visar halva drakens utseende på baksidan av förpackningen, detta för att konsumenten ska få en tydligare bild av hur draken ser ut.

DIY

För att ytterligare spegla friheten från barndomen så finns det i butiken ett gör-det-själv-kit där man själv får skapa sin drake och bestämma vad man vill ha för bild/text på den.

beskrivning

Hur draken kan sättas ihop förklaras i en liten medföljande manual.

bok

Hur man bygger olika drakar, drakens historia och dess del i olika kulturer förklaras också i denna bok.

visuell_identitet

Den visuella identiteten speglar vidare på samma tema och utseende som förpackningarna. Även här används den klassiska drakformen och friheten i form av dikter.

drakar

Så glöm nu inte bort ditt barnasinne, utan ta fram och njut av friheten som barndomen var så full av, ut och flyg drake!

Kontakt

Anna Asp
+46736466262
annaasp1@hotmail.com
behance.net/annaasp

Leave a Reply