Holowan Laboratories

I och med laptopens intåg har det skett en musikboom där vem som helst kan skapa musik. Detta på både gott och ont då det självklart är kul att allt fler gör musik, men samtidigt finns det en risk att den gamla skolans instrument och tekniker faller i glömskans mörker. Speciellt inom på elektroniska musikenscenen som har blivit den musik som främst skapas i sin helhet på datorn. Idén bakom Holowan Laboratories är att locka till sig en ny generation musikentusiaster till de analoga synthmodulerna.

logo2

Vad går detta ut på? Det vill säga, affärsidé

Holowan Laboratories säljer egna analoga modularsynthar och tillbehör till detta. Jag vill göra göra intresset mer tillgängligt och attraktivt, till de som lyssnar på och/eller skapar elektronisk musik och visa på de oändliga möjligheterna med verktygen. Butiken är tänkt att ligga på Åsögatan 130 i Stockholm, där den tänka målgruppen rör sig.

 

Genomförande

Jag ville utforska hur man kan visualisera musik och byggde mina förpackningar och profil utefter detta. Kan man använda ljudet i formgivningen? Jag valde att spela in förpackningsinformationen till förpackningarna och använda mig av datorn för att låta ljudet vara en del av formgivningen.

whichita-4I den här bilden läser jag ut Wichita 4, vilket jag senare använde mig av i min formgivning då visualiseringen av vågformen hamnade på förpackningen.

DNG_24Även det som står under, signalstrypare, har jag låtit datorn visualisera av mina ljudvågor.

 

Sortimentet

Butiken kommer som nämnt att sälja dessa analoga synthesizermoduler, och de nödvändiga tillbehören. Det sortiment som jag har valt att förpacka är: modulen ”Wichita 4” som används för att strypa inkommande signaler, en analog voltmätare, en analog lödstation samt patchkablar för sammankoppling av moduler.

DNG_29 DNG_30 DNG_66DNG_26

Utöver detta sortiment ville jag även göra boken Vågformen. Boken innehåller mina utforskningar av vågformen och hur ett ljud kan visualiseras på ett estetiskt sätt, vilket har varit en stor del av min arbetsprocess.

DNG_53 DNG_33 DNG_34 DNG_35 DNG_36 DNG_37 DNG_39 DNG_40 DNG_41 DNG_42 DNG_43 DNG_45 DNG_49 DNG_50

 

Den grafiska profilen

Jag tog även fram påse samt en affisch för marknadföring av butiken samt vernissaget på Sundsvalls Museum.

DNG_16
DNG_79

 

Kontakt

Josef Eugenius
+46 (0)73 – 728 96 52
josefeugenius@gmail.com
www.josefeugenius.se
blog.josefeugenius.se
thefffft.josefeugenius.se

Leave a Reply