Opublicerad

Alla besitter drömmar av något slag. Drömmar, stora som små, som alla kan leda till en slags inre lycka. Oavsett om denna dröm är att bestiga världens högsta berg, få drömjobbet, bilda familj eller åstadkomma världsfred så är drömmar någonting som får människor att fyllas av glädje och en enorm tillfredsställelse om dessa slår in. Jag har länge skrivit skönlitterärt och drömt om att bli författare men har än så länge inte gjort någonting av mina böcker. Jag vet dessutom att det är många andra människor som stött på liknande problem, att de inte haft modet att lämna in sitt bokmanus för att försöka förverkliga drömmen. Därför kändes det självklart att min butik skulle bli bokhandeln Opublicerad.

Ritning möblering2

Grundidé

Den fysiska butiken är lokaliserad i Umeå och trycker böcker av opublicerade författare och disponerar dessa böcker både som e-böcker och böcker på webben samt som fysiska böcker i butiken där de säljs. Böcker som publiceras kan vara alltifrån barnböcker, kokböcker, noveller och dikter, romaner eller dylikt. Genom att samla in bokmanus från opublicerade författare och binda deras böcker, kan vi starta en försäljning i butiken av de tryckta böckerna. För dem som endast vill ha ett exemplar att visa hemma eller för att en dag våga visa upp för ett större förlag så går detta givetvis att ordna hos oss. Givetvis läses alla inskickade texter igenom noggrant och godkänns innehållsmässigt innan kontrakt skrivs och det ges konstruktiv kritik som hos vilket annat förlag som helst. Så länge boken är korrekt skriven och inte stötande för gemene man så publiceras den.

Varumärke

Butiken erbjuder unika och vackert handgjorda böcker och marknadsför dem som vilken
annan bokhandel som helst. Här behandlas dessa opublicerade författare som etablerade
författare och kommer förhoppningsvis med butikens hjälp att i slutändan kunna benämna sig själv som författare. Opublicerad kommuniceras drömmar, självförverkligande och genuinitet.

DSCN8949 copy2

Affärsidén till butiken är: en bokhandel där opublicerade författares drömmar kan uppfyllas.
Eftersom butiken vill förverkliga människors drömmar när det kommer till publicering av
böcker och författarskap så är målet för butiken: att trycka opublicerade författares böcker för att inom fem års tid vara en av de ledande drömförverkligande förlagen i Sverige. Att sälja böckerna i butiken blir därför varumärkets unika säljande poäng (USP).

Visuell identitet

Jag ville ge ett seriöst och luftigt uttryck i den grafiska profilen för butiken då de flesta andra
”gör det själv”-förlag som återfinns på internet använder sig av, enligt mig, onödiga färger
och andra element som inte inbringar seriositet. Därav bestämde jag mig för att hålla mig till
det mer avskalade och stilrena uttrycket i färgval och element.

Bild 9 copy

Logotypen symboliserar fantasi (inte fantasy) och lekfullhet och representerar de tuffa
kanterna på texter som ständigt måste putsas till då alla texter alltid går att förbättra. Den
visar, enligt mig, ett tecken på seriositet samt att den utstrålar en mysig känsla som jag tycker att böcker och bokhandlar har. Butiken är en mötesplats för dem som vill komma in och inspireras, diskutera fram lösningar för sina böckers formgivning eller bara för att få ett
smakprov på vad andra människor har skrivit för att sedan köpa med sig dem hem.

Produkterna

Böckerna blir handbundna och får på så vis ett högre värde, blir mer unika samt personliga
och kan även uppmärksamma människor inom förlagsbranschen att våga satsa på dessa
opublicerade författare. De författare vars böcker butiken publicerar har tillsammans med
butiken delade rättigheter till boken. Det skrivs alltså ett kontrakt som ger butiken rättigheten att sälja boken, texten tillhör författaren men bokhandeln får trycka boken. Om författaren vill byta förlag eller ett annat förlag vill köpa upp rättigheterna så måste de betala en viss summa till butiken för att ta över delar av rättigheterna till att trycka boken.

Webben böcker copy

Böckernas pris kan variera eftersom kostnaden att tillverka böcker beror på dess storlek,
antalet upplagor, material och liknande. Varje bok kommer därför att kosta minst 50 kr (varav ca 50 procent utgör arbetskostnaden). Om böckerna skulle säljas så bra att efterfrågan fortsätter fastän böckerna sålt slut, så kan författaren antingen välja att investera och betala för att trycka fler böcker och på så vis gå med lika mycket vinst som tidigare (75 procent till författaren). Eller så kan butiken stå för produktionen. Detta medför därmed att en större andel vinst för boken går till butiken (75 procent till butiken). Eftersom butiken säljer e-böcker kan det ge mer vinst till författarna då extra kostnader inte behöver läggas på den fysiska boken men kravet är att det ska finnas både bundna böcker och e-böcker av en och samma bok så att boken anpassas till olika kunders önskemål. På samma sätt tar butiken hänsyn till författarnas önskemål gällande bokens utseende och upplägg.

Förpackningar

De fem förpackningar som gjorts som ett representativt urval för sortimentet har utformats
efter författarnas önskemål, precis som denna butik skulle ha gjort på riktigt. Därför har en
barnbok, en ungdomsdeckare, en fantasyroman, en diktsamling och en novellsamling
formgetts och producerats av människor som haft eller fortfarande har en dröm om att bli
författare.

DSCN8941 copy2

Kontakt

Emelie Sundin
070 – 247 23 52
emesundin@gmail.com

Leave a Reply