Utveckling av designkoncept för att förenkla byte av örhängen

Detta projekt är i verifieringsfas hos Miun Innovation.

Välkommen till utställningen av mitt kandidatexamensarbete i industridesign vid institutionen för design(DES), Mittuniversitetet.

Amanda Jonsson, projektägare.

Uppdraget

Under mina 10 sista veckor på Industridesignprogrammet fick jag i uppdrag att utföra ett examensarbete med ett externt företag eller organisation. Detta valde jag att genomföra tillsammans med Miun Innovation då jag hade en idé jag verkligen ville göra till verklighet och deras innovationsrådgivare är experter på just detta.

Huvudfokuset var att skapa ett interface som förenklar byte av örhängen och MI bistod med rådgivning kring framtagningen av det.

Min tes

Det finns mängder med varianter av örhängen av olika utföranden vad gäller hur det ska bäras och hur de ser ut rent estetiskt. Min teori var dock att det är en typisk marknad som inte utvecklas på grund av att det inte funnits tillräckligt starka argument till varför örhängen kan göras till en bättre produkt än vad de är i dagsläget. Och de fåtal idéer och varianter som prövar den här marknaden med olika lösningar, helt enkelt inte håller måttet vare sig lösningsmässigt, kvalitétsmässigt eller estetiskt sett.

Därför trodde jag att det var en relativt outforskad marknad där det fanns utrymme för nytänk, vilket under projektets gång kunde ges belägg för.

” Det finns inte riktigt något revulotionerande på smyckessidan än,
ingen AHA-upplevelse. “

– Kent Watch & Jewellry

Under intervju i en smyckesbutik i centrala Sundsvall sades bland annat detta av smyckeshandlare som har många år i branschen, vilket direkt stärkte min tes om att det faktiskt finns ett hål i marknaden. Detta gav mig motivation att driva projektet vidare med förhoppningen att fylla det hålet.

Speciella omständigheter

Trots att jag idag har ett fungerande koncept och väldigt gärna vill dela med mig så råder viss oro gällande sekretess. Därför har jag valt att inte dela min lösning ännu då detta är ett projekt som är i verifieringsfas hos Miun Innovation. Min målsättning är att ni snart kommer kunna ta del av mitt arbete.

Färdigt koncept i väntan på verifiering.

Tack

För att ni visat intresse och ursäkta för sparsam information kring projektet, förhoppningsvis får ni se mer väldigt snart.

Kontakta mig

aj.industrialdesign@gmail.com