DIY Playset för barn 5-8

Min utställning ger en inblick i förstudie samt kreativ fas. En komplett designprocess består även av slutresultat men på grund av visat intresse för konceptet kan det ej visas då det pågår en process för att mönsterskydda det. Vid intresse kan en fullständig presentation visas enligt överenskommelse.

Projektets arbete har utgått från de två frågeställningarna ovan. Under min praktik på Fuse i maj 2019 fick jag inblick i hur leksaksbranschen fungerar, frågeställningarna grundas i de insikter jag fick under min tid på Fuse.
Fuse är ett företag som likt konsulter samarbetar och utvecklar leksaksinnovationer mot de större företagen – Hashbro, Mattel etc. De kan te sig på olika vis, antingen utvecklar de existerande koncept eller så skapar de uppfinningar i form av mekanismer och koncept som de sedan säljer till de större företagen.
Innan min utbildning på Mittuniversitetet i Sundsvall arbetade jag i flera år som pedagog där jag ofta var ansvarig för ateljén. Under min tid som pedagog arbetade jag med barn på förskola, barn med kognitiva funktionshinder och även vuxna i samma situation. En intressant aspekt är att samma förhållningssätt fungerar i samtliga situationer med stor framgång. Att ha ett sinne för detaljer samt att vara uppmärksam på dem är ett av de viktigaste verktygen man har när man jobbar med människor. Att alltid vara empatisk i sitt förhållningssätt, hur man väljer att förstå samt en ärlig närvaro. I mitt projekt har jag utgått från detta fundament och utvecklat mitt koncept utifrån de insikter jag fått under min tidigare karriär.
Under min tid på Fuse formades en idé ett koncept. Går det att skapa ett playset av återvinningsbart material där barnen kan ta existerande leksaker i sitt rum samt vidareutveckla produkten med avfall i hemmet?
Tidigt i min förstudie gjorde jag en omfattande problembeskrivning där jag skrev upp samtliga problem jag upptäckt med leksaksindustrin samt de utmaningar jag måste bemöta i hopp om att skapa en bra leksaksprodukt.
En större marknadsanalys gjordes under analysfasen i projektet där jag kollade på vilka leksaker som säljs bäst samt vilka trender som finns. Kan man se en efterfrågan på något nytt? Avslutningsvis så sammanfattade jag genom att kategorisera produkterna utifrån följande kriterier: hållbarhet, livslängd, lekmönster, huruvida produkten är statistik eller ej samt om den är pedagogisk.
Under projektets gång utfördes åtta djupintervjuer med barn i målgruppen och detta utvärderades noga när konceptet utvecklades. Här visas exempel på två frågor som ställdes under intervjun.
I februari 2020 publicerades en enkät online där föräldrar samt närstående till barn i målgruppen fick svara på en rad frågor gällande leksaker och lekmönster. Ovan visas resultatet på tre av frågorna som besvarades.
En viktig aspekt i arbetet var att förstå och konkretisera vad barnens behov kan vara. Att se bortom vad som säljer och snarare se till beteende, utveckling och drivkraft. Ovan visas viktiga delar i barns utveckling kopplat till respektive år i min målgrupp.
Enligt studier samt mina år inom förskola och skola så kategoriserade jag lekmönster för att vidare förstå vilka behov som finns. Det är intressant hur tidlösa vissa koncept är exempelvis tågbanor, pussel och att leka affär.
I kreativ fas 1 utforskades huruvida det går att bygga med återvunnet material samt om det går att skapa koncept utifrån miljöer och existerande leksaker.
På Fuse är prototypandet en viktig del av arbetsprocessen. På sätt och vis leker de fram sina idéer. Under arbetets gång var jag väldigt mån om att anamma deras arbetssätt.
Nästa steg i kreativ fas 1 var att rita prototyperna i 3D. Detta tydliggör aspekter som skala, konstruktion samt helhet. Källa bakgrundsbild rymden: www.wallpaperbetter.com.
3D rendering gjord i Keyshot av konceptet Spacestation. Källa till bakgrundsbild: www.10wallpaper.com.
Varje kreativ fas avslutades med feedback från min kontaktperson på Fuse, Paul Martinsen. I kreativ fas 2 formades idén till det slutliga konceptet som jag ej kan visa för tillfället.

För att summera denna korta inblick i ett stort projekt så kommer här ett utkast ur slutdiskussionen i min rapport. Intressant att se hur de slutliga tankegångarna ser ut oberoende av resultat.

“Ska man nu skapa en konstruktionsleksak är det otroligt viktigt att den inte är statisk samt att det erbjuds ett free association play perspektiv. Går det att skapa fritt med den tänkbara produkten? Finns det ett tydligt system och är det lätt att hantera? Med frihet och mångsidighet kan man skapa något som utmärker sig, men det är svårt att konkurrera med en leksaksjätte. I dagens värld börjar vi mer och mer förstå vikten av ett miljövänligt ifrågasättande och att de produkter man tar fram är hållbara både i produktion och hantering.”

Tack för din tid! Let’s play!