Baluns

I ett ständigt expanderande samhälle ökar kraven på individen och stress är idag en naturlig del av människans vardag. Det finns normer om hur den vuxna människan skall prestera och agera, normer som föder prestationsångest och skapar orimliga krav. Vi skall prestera bra på jobbet, ha det perfekta hemmet, vara ansvarsfulla och sociala. Faktum är att depression och utbrändhet är den vanligast förekommande orsaken till långtidssjukskrivningar idag. Att vara vuxen innebär i mångas öron en massa måsten, något som inte alltid känns särskilt kul.

Sedan urminnes tider har festen varit det tillfälle som förknippats med att ha roligt. Denna sociala tillställning tillåter oss att släppa våra krav och måsten för en stund. För barn är kalaset synonymt med skratt och lek, ett tillfälle som längtas efter. Så borde det vara även för vuxna. En vuxenfest ska inte bara behöva innebära trerätters middagar, utan vara en rolig och spännande upplevelse. Genom att skapa en butik som tillhandahåller just detta, fester och upplevelser, skapas även tillfällen för vuxna människor att ha mer roligt.

Butiken
Min butik kommer sälja helhetslösningar i form av festkit. Festkitten är vuxenanpassade och uppdelade efter teman, där allt ifrån dekorationer till recept och lekkoncept ingår. Genom köpet av ett kit får konsumenten således inte bara ett par plastmuggar och servetter, utan hela upplevelser. Butiken kommer ligga i Göteborgs äldsta stadsdel Haga. I området finns inga stora kedjor eller varuhus, utan butikerna är mindre och framförallt inriktade på design, hantverk och vintage. Känslan i omgivningen är kreativitet, då det finns flertalet gallerier och ateljéer, och shoppinggatan kantas av små, mysiga caféer. Mixen av gammalt och nytt lockar till sig både yngre och äldre konsumenter, vilket skapar bra förutsättningar för butiken att nå sin målgrupp.

Affärsidé
Baluns tillhandahåller helhetslösningar för roliga upplevelser i form av festkit till den vuxna människan.

Grafisk profil
Festartiklar säljs idag dels i fysiska butiker och dels på internet. I de fysiska butikerna sorteras produkterna ofta upp och exponeras efter olika teman eller färger. Produkterna positioneras i dessa sammanhang sällan som premium. Butikerna ger ofta ett rörigt intryck och det finns inte någon enhetlig visuell profil, eftersom många varumärken samlas under ett och samma tak. Målet med Baluns grafiska profil är att skapa en sammanhållande visuell identitet för ett stort utbud av produkter. För ett mer nedtonat uttryck är profilen därför svartvit. Mönstret, som är hämtat från illustrationerna på förpackningarna, kommunicerar vad varumärket står för.

profil

Förpackningar
Jag har skapat tre festkit representative tre teman: äventyr, tivoli och skola. I varje kit finns alltid en inspirations-, recept- och lekbok, pappersmuggar, sugrör, vimplar och lekprodukter anpassade efter tema. Kitten består av trä och plexiglas.

aventyr

äventyrprodukter

Tivoli1

Tivoliprodukter

Skola1

skolprodukter

Böcker
I varje kit ingår en inspirations-, recept- och lekbok anpassad efter tema.

Böcker1

Skola_format

Äventyr_format

Tivoli_format

Kontakt
Caroline Ax
+46 (0) 704 95 18 46
axcarolineax@hotmail.com
behance.net/carolineax

Leave a Reply