Tänk om Mona Lisa hängde bakom ett smutsigt fönster. Skulle man uppskatta konsten på samma vis då? På samma sätt ser Reelton på musik. Musik är konst och en upplevelse. Om musiken innan vi får ta del av dess inspelningar, blir komprimerade och förlorar information, tappar den inte en del av konsten då?
Reelton ska sälja kopierade originalinspelningar på masterband. Dessa originalinspelningar innehåller mer ljudinformation än vad dagens digitala format klarar av. Problemet kring produkten har varit att skapa ett intresse kring en analog och exklusiv produkt i ett digitalt samhälle. Den konstnärliga problematiken ligger i att skapa något exklusivt av ett analogt medieformat. Produkterna riktar sig i huvudsak till den mycket förmögne eller musikintresserade och butiken är placerad i Malibu, Los Angeles. Förutom det faktum att en konsument köper ett masterband med sina största idoler så får kunden dessutom en fotobok med unikt extra material. Butiken erbjuder utöver masterbanden dessutom nytillverkade bandspelare och aktiva studiohögtalare från det egna varumärket.
Affärsidé
Reelton ska erbjuda den musikintresserade en ny
musikupplevelse via högkvalitativa masterband som de aldrig tidigare upplevt.
Mission: Att erbjuda världens bästa musikupplevelse
Butik
Butikens främsta syfte är att fungera som ett showroom för intressenter dit man kan gå och uppleva musiken och produkterna på riktigt. Den främsta försäljningen sker över e-butiken som levererar varor globalt.
Grafisk profil
Logotypen och varumärket blev en ordlek mellan real(äkta)/reel(rulle) + tone = REELTON
O:et i TON är helt runt som en symbol för masterbandet.
Hela den grafiska profilen är nedtonad för att ge artisterna den plats de förtjänar.
Produktsortiment
Kontakt
Henrik Nygren
+46 70 298 51 06
hello@henriknygren.com
henriknygren.com
behance.net/henriknygren