Minnesprojektet

Tänk dig in i situationen av att inte känna igen dina vänner, din familj eller inte minnas de ord du vill säga.

FN’s tredje mål handlar om att säkerställa att alla kan leva ett hälsosamt liv och verka för alla människors välbefinnande i alla åldrar. En global trend som FN också presenterar är att människor lever allt längre liv.

Jag gjorde en undersökning där jag träffade fyra personer som dagligen kommer i kontakt med Alzhemier. Undersökningen gav mig en bild av hur det vardagliga livet ser ut då var min tanke att hitta något som kunde underlätta vardagen för dessa personer. Men det skulle krävas punktinsatser och behöva individanpassas och skulle därmed blivit ett för smalt område.

Minneslax

Alzheimer finns i min familj och när jag lärde mig att FN vill att alla ska kunna leva ett hälsosamt liv samt att studier visar att det går att förebygga Alzheimer insåg jag att jag hade hittat den rätta ingången till mitt examensprojekt. Låt mig därför presentera varumärket Påminne. Det är ett varumärke som värnar om ditt minne och förebyggandet av Alzhemiers sjukdom. Allt överskott skänker vi till forskning för att hitta ett botemedel.

Livsmedelsprodukter

I dagsläget står Påminne på två ben och det handlar om hälsosam kost och mental motion. Båda dessa delar har påverkan på vår hjärna och därmed även vårt minne. För att bidra till FN’s hållbara mål samt för att uppnå målet med projektet har jag tagit fram livsmedelsprodukter utifrån de vitaminer som forskare menar är bra för minnet. Av dessa har fyra olika produkter skapats Minnesmüsli, Minnesvalnötter, Minneslax och Minnessalsa.

Minnesvalnötter

Gestalta hur minnet försvinner

Genomgående för alla produkter har jag använt mig av runda, cylinderformade förpackningar av främst två anledningar. Dels för att den är något unik på hyllan i jämförelse med konkurrenterna och dels för att den formen har ett berättande sig som gör att man per automatik vill snurra på den. Formen gör det möjligt för mig som formgivare att berätta en historia och därmed förtydliga konceptet. 

Jag har placerat två likadana bilder på förpackningarna – på dessa bilder är det kända svenska personer som vi bör påminna oss om. För att göra konceptet och budskapet starkt var ambitionen att gestalta hur minnet försvinner.

Därför har ansiktet plockats bort på framsidan. Detta designbeslut gör det svårare att se vem det är och det har jag gjort för att symbolisera att det är precis det som kan uppstå vid Alzhemiers sjukdom – att du glömmer. Innehållet är förebyggande så snurrar du på Minnesvalnötterna syns hela bilden – nu syns hela bilden och kanske du minns vem det är? Om inte så finns det en kort beskrivning och hyllning till den personen.

Livsmedelsprodukter baksida

Minneskryss för mental motion

För att bygga vidare på dessa viktiga personer har jag skapat minneskryss. Syftet med kryssen är att skapa mental motion och påminna. Ett bokomslag agerar förpackning till kryssen och inuti detta samlingsverk vecklas en 70×100 cm stor affisch ut och där finns åtta kryss inom olika kategorier. Till samlingskrysset har jag skapat åtta mindre böcker i vardera kategori.

Stort minneskryss

Minneskryss små

Precis som minnesmaten har kryssen också en berättande design men i form av en bok istället. Där möts du på samma vis av en bild där ansiktet är bortplockat. Du öppnar och löser kryssen och när du sedan stänger boken är bilden hel igen – förebyggande innehåll.

Omslag minneskryss

Dessutom kan du på varumärkets hemsida skapa ditt eget minneskryss. Du kan beställa ett till dig själv, ge bort i present eller ge det till någon som redan drabbats av Alzheimer. Här matar du in exempelvis alla släktnamn, hobbys, gatuadress och semesterorter sedan skapas ett kryss med dina egna påminnelser och minnen som du får hem i form av en affisch i storleken 40×50 cm som förpackas i ett rör.

Personligt minneskryss

  • Vill du komma ihåg vännerna från skolan?
  • Vill du minnas Zlatan?
  • Kommer du påminna dina barn om att kvinnor har kämpat för att få rösträtt?


Marknadsföringsposter

Det finns många faktorer som gör Påminne till ett relevant och betydelsefullt varumärke.

För vem vill glömma?

Alla förpackingar