Vecka 1

Vår primära idé var att ta fram en parfym i solid form i ett stick som går att applicera direkt på huden. Idén grundades i att försöka få bort onödiga glasförpackningar med inslag av plast och metall som dagens parfymer är förpackade i. När det kom till förpackningen funderade vi på hexagonformen som återfinns överallt i naturen, blommor som antingen öppnar sig på natten eller på dagen av olika anledningar samt kameleonten som ändrar färg för att smälta in i omgivningen. 

Vi valde att utveckla idén om kameleonten och dess kamouflage-funktion. Med detta ville vi kamouflera det visuella språket på förpackningen som uppmuntrar till konsumtion och överkonsumtion och på så sätt koppla detta till målgruppen generation Z. Förpackningen skulle vara utformad på så sätt att vid första anblicken ser lådan anonym ut men när man öppnar den träder ett mönster fram. Se videoexempel.

Parfymidén höll inte och kunde inte kopplas ihop med budskapet vi vill få fram. Därav har vi gått vidare från den. Tanken nu är att förpacka en produkt som är av god kvalitet och håller över tid. Vi jobbar fortfarande på att komma fram till rätt produkt och förpackning.

// Nicki & Ida