FERM

FERM började som en restaurang startad av fermenteringsfanatiker, men är nu även en butik där vi säljer fermenterade produkter gjorda av svinnet från restaurangens kök. Att få fler att bli medvetna om matsvinn och fermentering är väldigt viktigt för oss på FERM, och därför erbjuder vi inte endast färdiga fermenterade produkter, utan även produkter som kan vägleda dig på din resa mot fermenteringen, och minskandet av ditt svinn.

Utifrån resultatet av min vetenskapliga undersökning ska ett nytt varumärke som säljer fermenterade grönsaker utformas. Genom ett starkt formspråk och talesätt skapas en kraftfull identitet som kommunicerar ett budskap och lämnar ett intryck. Varumärket ska även uppmuntra konsumenten till att vilja minska sitt eget matsvinn.

Designlösningen har sin grund i målet att inspirera till att använda fermentering för att minska sitt matsvinn. Detta resulterade i varumärket FERM, som både har en restaurang och en butik. Det matsvinn som kommer från restaurangens kök fermenteras och görs till nya produkter som sedan säljs i butiken. Fokuset under detta arbete har främst legat på de produkter som säljs i butiken.

Visuell identitet

Varumärkets visuella identitet är uppbyggd av en del byggstenar. Det finns två logotyper, två typsnitt, och en del illustrationer. En av illustrationerna används främst. Denna är symmetrisk och avbildar två kvinnor som ser ut att avguda någonting mellan dem. Denna illustration används främst tillsammans med andra element, som till exempel ordet FERM i logotypen. Den används även på alla etiketter på produkterna, tillsammans med en illustration som representerar innehållet i varje produkt.

Förpackningar

Alla förpackningar för de färdiga produkterna är gjorda av glas och har patentlock, då denna typ av förpackning är väldigt vanlig vid fermentering. De agerar även som en symbol och har en hög igenkänningsfaktor gentemot fermentering. På dessa förpackningar sitter etiketter gjorda i texturerat, rött, tjockt papper. Detta papper användes för att få en grövre känsla som ger ett mer hantverksmässigt intryck.

Det finns även ett kit för att fermentera själv hemma. Förpackningen för detta kit är en låda gjord i wellpapp, även detta för att ge ett grovt och rått intryck.

Alva Åberg

Jag heter Alva Åberg, är född 2001 och kommer från Sollefteå i Ångermanland. Jag har länge haft ett stort intresse för kreativa ämnen, och har tyckt att de här tre åren på Mittuniversitetet har varit otroligt roliga och uppfyllande. Nu är jag redo att ge mig ut i arbetslivet, och hoppas på att få fortsätta arbeta med så roliga saker jag fått göra hittills!

Kontakta mig gärna via min LinkedIn!