
Sammanfattning
Gårdsmagi är ett hudvårdsvarumärke och butik som utmanar skönhetsindustrins ständiga krav på förbättring och skönhetsideal med hjälp av den svenska traditionella gårdskulturen och växtkraft. Genom att använda naturliga ingredienser som potatisvatten, björksav samt lingon och förpacka dem i återanvändbara glasflaskor – ifrågasätter projektet både innehåll och uttryck i dagens hudvård. Designen hämtar inspiration från lekfulla engelska uttryck och 70-talets grafiska formspråk.
Gårdsmagi handlar om att ta hand om det vi redan har, nämligen huden, jorden och kunskap från förr samt visar att hudvård kan få vara enkel, pålitlig och fri från krav på ständig förvandling. I centrum står också ett refillsystem av produkterna: en lösning på ett globalt avfallsproblem.
Kreativ brief
Problemet som är tänkt att lösas är att öka transparensen kring mikroplaster i skönhetsprodukter och ifrågasätta hur de kommuniceras visuellt. Genom design kan förpackningar användas för att väcka medvetenhet, skapa reflektion och synliggöra mikroplasters närvaro vilket ger konsumenter bättre förutsättningar att göra informerade val.
Designlösning
Min designlösning bygger på idén att göra det lättare för konsumenter att förstå vad hudvård faktiskt innehåller, utan att behöva ha en kemiexamen. Målet har varit att ifrågasätta hur skönhetsprodukter kommuniceras visuellt och att skapa något som känns ärligt, varmt och begripligt för konsumenter.
Resultatet blev Gårdsmagi – en butik med sitt eget varumärke som tar skönhetsvård tillbaka till rötterna. Produkterna innehåller bara ingredienser från svensk natur och bondgårdar, baserade på hur man traditionellt skyddade och bevarade huden förr med naturliga medel.
Den grafiska identiteten är inspirerad av 70-talet – retro och varm. Fokus har legat på att ta fram lättlästa innehållsförteckningar så att det ska bli enkelt att förstå vad man faktiskt använder på sin kropp. Förpackningarna är lekfulla i uttrycket med engelska slogans för rytm och känsla.
Gårdsmagi är hudvård med skit under naglarna. Inget bullshit. Bara natur, omtanke och funktion.
Visuell identitet



Förpackningar


















Stina Knutsson
Jag heter Anna Stina Knutsson och har bott större delen av mitt liv i Sundsvall. Jag har alltid dragits till det kreativa, det är också det som lett mig till mina studier inom grafisk design vid Mittuniversitetet.
Min kreativa stil är idérik och spontan – jag tycker om att testa mig fram, leka med uttryck och hitta nya vägar att kommunicera visuellt.
Just nu ser jag fram emot att ta steget ut i arbetslivet – att få utvecklas som grafisk designer, kanske i en byråmiljö eller i eget företag och omsätta allt jag lärt mig under min utbildning.
Kontakt: stinaknutsson@yahoo.se
