Lyrica Press – HIP-HOP iD

Lyrica Press är en organisation som står bakom projektet HIP-HOP ID, en zine-kollektion som använder hiphop och kreativt uttryck för att bryta stigmat kring psykisk ohälsa bland unga. Genom engagerande zines i denna kollektion lyfts viktiga samtalsämnen fram, vilket inspirerar till öppna diskussioner om mental hälsa. Dessa zines, främst riktade till ungdomar, fungerar som ett stöd för att normalisera samtal om psykisk ohälsa och främja välmående.

Zinesen delas ut gratis på skolor, festivaler och spelningar, medan en limiterad version skapas i samarbete med artister och går att köpa. Genom en lekfull och ungdomlig visuell stil, med starka färger och dynamisk typografi, kommunicerar Lyrica Press sitt budskap på ett sätt som både är relevant och tillgängligt. Projektets mål är att skapa en öppen dialog kring mental hälsa och ge unga verktyg för att uttrycka sina känslor.

Kreativ Brief

Utveckla en produkt med syfte att stötta ungdomars psykiska hälsa och välbefinnande, genom att bryta stigmat kring psykisk ohälsa och få unga att våga öppna upp sig om dessa ämnen.

Min designlösning är zines riktade till ungdomar, särskilt de som är intresserade av hiphop. Zinesen innehåller korta berättelser om hiphop och mental hälsa, där artister och läsare delar med sig av sina känslor och erfarenheter. Syftet är att normalisera diskussioner kring dessa ämnen. Zinen består av ett A3-papper som är vikt så att det skapar fyra uppslag, likt en bok man kan bläddra igenom. När man viker ut zinen helt, fungerar baksidan som en affisch. Båda sidorna är tryckta – innehållet av zinen på ena sidan, och på den andra sidan finns en affisch med ett utdrag ur en låttext tillsammans med dess betydelse och tolkning ur ett perspektiv på psykisk hälsa.

Jakob Lundgren

Hej! Jag heter Jakob. Jag gillar att tänja på designreglerna och testa nya idéer. För mig handlar design om att skapa något som sticker ut och känns fräscht, samtidigt som det bryter mot det traditionella. Jag strävar alltid efter att hitta nya sätt att uttrycka mig och se på design.

Kontakta mig på Lundgren.jakob@hotmail.com