ÖMSA

Sammanfattning

Hörselskador till följd av buller är idag ett växande folkhälsoproblem, framförallt bland unga. Detta på grund av höga ljudnivåer i vår miljö och den ökande användningen av hörlurar. Resultatet av min undersökande del visade att det förebyggande visuella materialet som finns idag varken tilltalar eller når ut till den grupp som främst ligger i riskzonen.

ÖMSA är ett silent retreat som genom tystnad, mindfulness, kreativt uttryck och natur skapar en miljö fri från det moderna livets konstanta uppkoppling. Med en lekfull ton och design siktar ÖMSA på att nå ut till unga och ge dem möjlighet att lära känna sig själva på ett djupare plan och lära sig vara bekväma i sitt eget sällskap istället för att alltid vara uppkopplade och isolera sig bakom sina hörlurar.

Kreativ brief

Skapa ett företag och en plats som tilltalar den utsatta målgruppen och tacklar grunden till problemet – den ökande användningen av hörlurar. Genom ett nytänkande koncept och lekfull ton är målet att målgruppen ska vilja använda varumärkets produkter och tjänster. I sin tur ska det sedan leda till ökad medvetenhet och förebygga det växande problemet.

Designlösning

Min designlösning blev företaget ÖMSA, ett silent retreat som tacklar grunden till den ökande användningen av hörlurar. ÖMSA erbjuder kurser som genom en kombination av tystnad, mindfulness, kreativt uttryck och natur hjälper deltagarna att lära sig vara bekväma i sitt eget sällskap. Genom detta är målet att deltagarna ska avvänja sig från hörlurar och andra distraktioner i vardagen.

För att tilltala ÖMSA:s målgrupp har jag använt mig av handritade illustrationer och text kombinerat med mer seriösa och rena typsnitt och färger. Trots företagets lekfulla ton var det viktigt att behålla en känsla av seriositet för att målgruppen ska förstå att det är ett seriöst företag. ÖMSA:s namn kommer från det biologiska begreppet för fenomenet att ett djur gör sig av med en del av sin kropp, som till exempel en del av ett yttersta lager eller skinn. Detta kopplas till den förändring som sker under ÖMSA:s kurser, vi skalar på ett sätt av ett “lager” som vi inte lägre behöver. Tillsammans med de grafiska delarna har även olika fotografier använts i den visuella kommunikationen. Fotografierna användes framförallt på hemsidan och affischerna för ge en känsla av hur en kurs hos ÖMSA skulle kunna se ut.

Eftersom att ÖMSA erbjuder kurser är det även viktigt att det är möjligt att boka dessa på något sätt. Den första delen av företaget blev därför en hemsida. På hemsidan är det möjligt att boka kurser, komma i kontakt med ÖMSA:s kontor och handla i webbshopen.

Jag skapade sedan även ett paket som kommer hem till dörren när man bokar en kurs. Paketet består av en t-shirt, en packningslista och ett paket med klistermärken. Inuti paketet står det även en välkomsttext med tid och plats för kursen.

För att marknadsföra företaget skapade jag även broschyrer, tygväskor och affischer.

Julia Stenlund

Hej! Jag heter Julia Stenlund och kommer från Umeå. Så länge jag kan minnas har jag varit intresserad av olika typer av formgivning.

Efter att ha pluggat bild och formgivning på gymnasiet fick jag mersmak för grafisk design och sökte därför till kurserna Grafisk design och media A och B på Umeå Universitet. Efter det året var jag helt säker på att det var det här som jag ville fortsätta med och bestämde mig för att ta mitt pick och pack ner till Sundsvall och Mittuniversitetet. Efter dessa 3 år är jag nu mer redo och peppad än någonsin på att fortsätta göra det jag älskar!

Kontakta mig gärna via LinkedIn, min mail juliastenlund1@gmail.com eller ta en titt på mitt portfolio på stenjulia.com.