Fota, upptäcka och röra på sig. Det är vad mitt kulturinitiativ handlar om. Många har idag tillgång till en smartphone, eller en kamera, varför inte ta vara på det? glimta vill inspirera invånare i Sundsvall att röra på sig och besöka glömda, gamla och vackra platser. På hemsidan och i appen får invånarna en glimt av en plats tillsammans med en kortare information om hur man tar sig dit och lite uppslag på hur det kan se ut där. De uppmanas att ta sig dit, ta egna bilder och ladda upp dem på hemsidan. Dessa bilder kommer att ställas ut i nära anknytning till glimtas lokal, som är en husvagn.
I och omkring husvagnen finns även en annan verksamhet som säljer produkter lämpade för att vara ute i naturen en hel dag samt produkter som kan sägas berätta en historia och kan ta en plats i hemmet. Den röda tråden eller den gemensamma nämnaren hos dessa produkter är att de är förpackade i material som kan knytas till naturen såsom koppar, trä och skinn. Det visuella konceptet genomsyras av kapade bilder, skapade för att ge en glimt, dessa är ett ständigt återkommande inslag i den grafiska profilen.
Affärsidé:
Att uppmuntra invånare i Sundsvall att röra på sig, dokumentera platser och inspirera varandra, detta genom att sälja produkter som möjliggör detta.