Jag tror på att äta bra mat, mat som man vet är hållbart odlad, att djuren har haft ett bra liv, samt att maten inte har transporterats över halva jordklotet för att komma till min tallrik. Jag tror på att gynna bönderna och lokala småföretagare som förser oss med bra råvaror. Jag tror på Västernorrlands matkultur.
Därför är min kultursatsning i Sundsvall en saluhall, en saluhall som jag valt att kalla Stenhallen. Namnet härstammar från Sundsvalls smeknamn Stenstaden, vilket gör att saluhallens namn kopplas samman med platsen saluhallen befinner sig på – Sundsvall. Med hjälp av Stenhallen vill jag skapa en mer levande stadskärna, göra Sundsvall mer attraktiv, gynna lokala bönder och matproducenter, underlätta att köpa närproducerad mat, samt belysa Västernorrlands matkultur.
Varför är Stenhallen en unik kultursatsning?
- Den enda saluhallen i Västernorrland och nästan den enda i hela Norrland
- Endast närproducerade och ekologiska matvaror
- Regelbundna kontroller av matens ursprung och framställning
- Restaurang med råvaror från saluhallen på menyn
- Västernorrlands matkultur samlad under ett och samma tak
Logotypen är satt i typsnittet Museo Sans i versaler. Typsnittet är relativt nytt, enkelt och rakt, vilket ger en trendig och tydlig känsla. Logotypen ska även kännas lite hård och kantig, som sten. Inspirationen kommer ifrån geometriska detaljer i saluhallens lokaler som jag snart kommer att visa.
Jag skapade den grafiska profilen med åtanke att den skulle vara enkel, tydlig och endast i svart och vitt. Detta för att jag vill att maten och alla lokala varumärken ska sätta färgen på saluhallen. Alla varumärken har sina egna förpackningar och logotyper och därför vill jag att den grafiska profilen ska fungera som ett:
- Emballage till alla varumärken som säljs i saluhallen
- Skapa ordning bland alla olika formspråk
- Det ska kännas som ett hantverk, men samtidigt grafiskt och trendigt
- Starka kopplingar till Sundsvall – Stenstaden
Inspirationen till den grafiska profilen kommer ifrån lokalens arkitektur. Som ni ser på bilderna finns det geometriska mönster och detaljer i väggarna och på balkongräckena, samt i kullerstensgolvet och glastaket. Detta har jag sedan översatt till mönster. Jag vill ge känslan av att det är ett hantverk, precis som maten i saluhallen. Jag har målat för hand, scannat in och sedan byggt upp mönster som jag sedan använt mig av genomgående i min marknadsföring, dekor och på förpackningarna.
Jag har tänkt att man kan använda mönstren, som komplement till den enkla logotypen och som en stark igenkänningsfaktor i både analoga och digitala kanaler.
Nedan har jag visualiserat hur det kan se ut i saluhallen. Jag jobbar med grids och geometri från arkitekturen även i varuhyllorna vilket ger en grafisk känsla, och framhäver produkterna på ett bra sätt. Ljussättningen är också viktig och produkterna ska synas bra med hjälp av spotlight på skenor i taket och i hyllorna, samt skyltarna ska lysa som är gjorda i frostat plexiglas.
Då det är dyrt för alla småföretagare att ha anställda som står vid varsin köpdisk i saluhallen, har jag valt att det ska fungera som i en vanlig matbutik där man plockar varor från hyllor och sen betalar i kassan. Men det ska alltid finnas personal i fisk- och charkdisken. Varje vecka bjuds bönderna och matproducenterna in i saluhallen för att träffa konsumenterna i evenemangsform så som föreläsningar, smakprovningar och matlagningevent.
Stenhallen stödfinansiering är ett samarbete med lokala bryggerier och destillerier. Ett dryckessortiment är framtaget i Stenhallens varumärke, men där det framgår tydligt på baksidan vart och av vem drycken är framtagen. Detta bidrar till ökad omsättning för saluhallen, samt gynnar de lokala bryggerierna.
Förpackningarna är tydligt framkomna ur Stenhallens grafiska profil och de är prydda av de mönster som används genomgående i marknadsföringen. Förpackningarna får en enhetlig känsla trots de olika mönstren tack vare sneda skärningen upp till på kartongen. Etiketterna bygger på en kvadrat som ska symbolisera ”emballaget” som jag pratade om tidigare, samt att geometrin och gridsen kommer igen. Det ska kännas som en av skyltarna i varuhyllorna i saluhallen.
Gin framtagen av Stenhallen tillsammans med Hernö Gindestilleri utanför Härnösand.
IPA framtagen av Stenhallen tillsammans med Dykes Brewery på Alnö utanför Sundsvall.
Snaps framtagen av Stenhallen tillsammans med Hernö Gindestilleri utanför Härnösand.
Som marknadsföringsåtgärd har jag tagit fram en affischkollektion där mönstret från den grafiska profilen ska fungera som igenkänningsfaktor. Genom att stämpla ut mönstret i kända matsymboler blir det en tydlig, men enkel koppling mellan råvaror och Stenhallen. I nedre hörnet finns logotyp, besöksadress samt hemsideadress.
Eftersom att människor som handlar närproducerat och ekologiskt gärna vill veta bakgrundsinformation om matproduktens framtagning har jag valt att med bild och berättelser visa vilka bönder och matproducenter som säljer sina råvaror i Stenhallen. Detta genom inlägg på Instagram där man på ett personligt sätt kan kontakta konsumenterna och bjuda in till Stenhallens evenemang, eller visa den människa som förser oss med de goda råvarorna.