IN:TO

För att ge mer liv och rörelse till Sundsvalls stadskärna är min kultursatsning att skapa underhållning och gemenskap i form av en inomhusfestival som är tänkt att arrangeras vintertid som ett årligt återkommande evenemang. Namnet på festivalen är IN:TO och tanken med det är dels att festivalen ska erbjuda personliga och intima spelningar där man kommer nära, in på musiken, och dels att den inriktar sig till olika musikgenrer där man kan välja vad man vill se beroende på vad man gillar, men också som en lek med In-gallerians namn. Logotypen för IN:TO är tänkt att ge känslan av en rytm, som en puls från musiken.

LOGOTYP

 

Då det finns många lokaler i Sundsvall som inte används och därmed står tomma är tanken att använda en plats som redan finns. I detta fall har jag tänkt In-gallerian som idag har många lokaler och delar som står tomma eller är igenbyggda. Med In-gallerians stora yta och många lokaler är tanken att använda dessa till olika spelningar i olika delar och lokaler av byggnaden, med olika musikgenrer och artister i varje lokal, och på så sätt skapa en varierad upplevelse i olika rum. Varje rum är tänkt att fungera som en klubb för varje band/artist där man kommer nära musiken och det ges intima och personliga spelningar. Tanken är att man ska kunna gå emellan dessa rum och ta del av olika typer av musik och få skiftande upplevelser beroende på var i gallerian man befinner sig, samtidigt som man ska kunna upptäcka något nytt som man annars kanske inte skulle ta sig för. Festivalen har som utgångspunkt att gynna lokala musiker i Sundsvall och ge dem en plats att synas, men också blanda dessa med redan etablerade artister.

I profilen till festivalen har jag jobbat mycket med att visualisera musiken i färg och form, utifrån de olika musikstilarna. Färgerna jag har använt är satta efter känslan av musiken. Jag har jobbat med typografi, och utifrån musikens rytm skapat en visualisering för varje typ av spelning och genre. Lokalerna för varje spelning ska ge känslan av musiken som spelas, och såhär kan det se ut vid ingången till varje rum, här har jag utgått från grupper som Refuel, Delorian, Supersci och Tonbruket som alla är inom olika genre – rock, indie/pop, hiphop och jazz.

Visualisering delorian   Visualisering supersci

visualisering tonbruket 2   visualisering refuel 2

 

Utifrån musikens visualisering har jag tagit ut element som används återkommande i den grafiska profilen. Typsnittet som används genomgående i både logotypen och övrig text är Brown, det är valt för att ge en modern känsla till uttrycket. Såhär kan det se ut på visitkort, brevpapper och annat marknadsföringsmaterial:

.Visitkort brevpapper mockup

öronproppar&flyers

 

IN:TO är tänkt att stödfinansieras med hjälp av en sidoverksamhet i form av en pop-up butik. Butiken ska finnas i anslutning till evenemanget i gallerian, både under och innan festivalen. Produktsortimentet består av produkter med festivalens visuella uttryck som bland annat affischer, t-shirts och engångskameror. Förpackningarna till dessa är gjorda utifrån olika geometriska former som ska passa med konceptet, och formerna är även återkommande i logotypen.

romb framsida romb baksida

 

burk framsida burk framifrån

affisch förp sida affisch förp framsida affisch förp baksida

 

För att marknadsföra IN:TO och sprida information om festivalen runt om på stan har jag tagit fram olika affischer som ska symbolisera konceptet med olika musikinriktningar.

Affisch blandad

affisch BLÅ 50x70-02      affisch RÖD 50x70-05

affisch GUL 50x70-04 affisch SVARTVIT      50x70-03