Human

Har du tänkt på hur det ser ut i hygienavdelningen i dagligvaruhandeln? Hur hygienartiklarna är uppdelade i “för kvinnor” och “för män”. I många fall förstärks könsroller genom en könsstereotypisk design. Detta är uteslutande för personer som inte identifierar sig som varken man eller kvinna men även för, exempelvis, de män som inte tilltalas av svarta förpackningar. Med anledning av detta skapade jag ett varumärke som har sin grund i FNs globala mål nummer fem vilket behandlar ämnet jämställdhet.

IMG_2576 IMG_2564 IMG_3167 IMG_2551

Jag valde att fokusera på just hygienavdelningen då jag upplever den som hårdast könskodad. De kvinnliga produkterna får ofta runda element tillsammans med klara färger och snirkliga typsnitt. Under hyllor märkta t. ex. “mansvård” hittar du främst färger som svart, mörkblå, grått eller metall tillsammans med ord som tyder på någon form av aktivitet. Detta är dock sällan något vi reagerar på då uppdelningen har blivit en del av vår vardag. Där började mitt projekt. 

frontandback

Mitt koncept är människan och det är också där varumärkesnamnet Human kommer ifrån. Jag vill inte lägga så mycket fokus på kön. Vi är alla människor och vi har olika behov, men inte utifrån vilken könsidentitet vi har, utan ifrån oss själva. Vår egna individuella kropp. Tonaliteten är lite provocerande och menar att öppna ögonen på oss konsumenter. Att få oss att se hur det faktiskt ser ut och varför. Därför använder Human sig av copyn “this shampoo does not make you a woman. it does not make you a man. it does not make you anything it just makes your hair clean”. Jag menar då att schampo är schampo och även om de har olika doft och funktioner så har det inget att göra med din könsidentitet.

 

gP

All text inom varumärket är satt med olika vikter av futura. Typsnittet valdes med anledning av dess stora innerformer som är viktiga då texten ligger ovanpå ett oroligt mönster. Logotypen är satt i bold och ska synas från långt håll. Den är stabil och ska kännas stå fast, orubblig och neutral. Mönstret är handritat i bläck och anpassat för förpackningarnas form. Det är inspirerat av groddjurens textur då grodor kan byta kön från hane till hona och tillbaka. Mönstret påminner även om skum vilket passar till produkterna.

4

Förpackningarnas form och material bestämdes utifrån miljöaspekter, funktion samt att de ska sticka ut på hyllan. En rund eller symmetrisk form är för vanlig i hyllorna och därför är mina förpackningar en sned rektangel, samtliga använda på olika vis för att de ska passa ihop tillsammans som en enhet. Något mer som är vanligt i dagens hyllor är materialet plast. Alla föpackningar idag är plast, eller möjligtvis någon enstaka i glas. Mina förpackningar är gjorda i kartong, med vätsketålig beläggning på båda sidor. Kartong är mer hållbartför miljön och ännu en utstickande faktor bland de andra plastförpackningarna. Korken är en plastventil. Här funderade jag kring alternativa lösningar för att slippa använda plast, men jag kände att återförslutningsfunktionen var såpass viktig i sammanhanget så den blev kvar. En fördel med just ventilen är att den kan tryckas ner i förpackningen och minska utrymmet förpackningen tar. Även den enhetliga förpackningsformen är utrymmessparande vid transport.

affisch_1_1

Som affisch repeteras baksidetexten och förpackningens form för att skapa igenkänning. På det sättet vill jag även göra formen ikonisk för varumärket. Den ska hängas i butiker där den säljs, dagligvaruhandeln men även Åhléns, Kicks och på internetbaserade Lyko.

1,2 Skanningsbild 2

Då dessa hygienartiklar från Human inte passar in i de befintliga hyllorna ska produkternas ställas ut på andra ställen i dagligvaruhandeln. De skulle exempelvis kunna stå i ketchuphyllan eftersom dessa inte är könsbestämda. Denna gerillakampanj ska uppmärksamma hur vissa segment är könsbestämda, andra inte och varför vi inte tänker på det. Produkterna kommer även finnas vid hygienavdelningen av butikerna, men då i sin egen hylla för att igen, påvisa att de i dagens läge inte finns neutral mark där de passar in. 

Human

Vi behöver inte ha en könstillhörighet för att duscha och tvätta oss, därför är Human hygienartiklar för människor. Human vill att vi alla ska öppna ögonen och tänka på hur vi ser på människor. Att inte lägga så mycket vikt på vilket kön man identifierar sig med. För det behövs inte. Vi är alla bara människor.