Digitalisering av en turistbyrå av Allison Hernandez Escalante

Kandidatexamen i industridesign 2022

Bakgrund

Enligt OECD (1 december 2020) har turismen varit den sektor som drabbats hårdast av COVID-19 pandemin och därför har man nu börjat tänka om när det gäller turism och resor. Anne Adsten (2017) beskriver hur det har blivit en stark trend i Sverige att flera städer stänger ner deras fysiska turistbyråer och i stället satsar på att bli mer tillgängliga via digitala kanaler. Här i Sundsvall har man (Näringslivsbolaget Sundsvall 2020) beslutat för att också genomgå en digital transformering och har därför stängt ned stadens turistbyrå. 

Stenstan visitor center och näringslivsbolaget är inne i ett utvecklingsarbete där man ser fram emot att förnya (modernisera) samt förbättra verksamheten. De vill hjälpa samt ge bättre service till Sundsvallbesökarna genom att erbjuda obemannad information och marknadsföra besöksmål via en digital besöksservice.     

Analysfas

Djupintervjuer: inrikes och utrikes besökare samt personal på turistbyrå och InfoPoint

Analysfasen visade att teknikutvecklingen hade också påverkat denna bransch och att digitalisering var inget nytt koncept i turistnäringen. Vissa populära turistmål hade redan övergått från den klassiska turisttjänsten till AR (Förstärkt verklighet) eller VR (Virtuell verklighet). 

Under projektet intervjuades 23 personer. Det delades i två grupper, personal och besökare. Metoder av intervjun varierade mellan dessa två grupper. En semistrukturerad intervju genomfördes på personal medan besökarna intervjuades med hjälp av användarresa blue print, en mer strukturerad intervjumetod. Resultat av intervjuerna var lärorik. Det var tydligt hur tekniken har fått oss att söka upp information på andra sätt än via fysiska turistbroschyrer. Idag kan man hitta mer information på nätet och det märktes tydligt att det var besökarnas val. 

Kreativ fas

En inspirerande moodboard skapades för att enklare hjälpa mig att visualisera mina mål, bilderna från moodborden är ihopsamlade bilder från Unsplash.com (2022). 

Tillsammans måste vi skapa en värld där alla kan känna sig sedda och trygga, därför är det viktigt att redan nu i denna fas (kreativa fasen) börja tänka på den målgruppen som har problem med att förstå sig på teknologi och kommer därför att ha problem med att förstå sig på och gå miste om tjänsten. 

De äldre i samhället är den målgruppen som halkar efter med teknikkunskaper, för de kan det vara svårt att förstå sig på och komma ihåg alla de olika funktioner i digitala kanaler. Seniorer går miste om de fördelar som kan komma med tekniken, fördelar som kan förbättra seniorernas livskvalitet.  

Den kreativa fasen påbörjades med en insamling av meningar som beskriver problem hos äldre på post-it lappar, dessa meningar användes sedan i idégenereringsfasen 
 
 Meningar:  

  • Brist på nöje 
  • Mindre mobil 
  • Mer ensam 
  • Spenderar mer tid hemma 
  • Har svårt att förstå ny teknik 
  • Mer bekymmer 

Kreativa fasen innefattade 2 metoder(36 idéer på 60 min och Tvärtom-metoden), en moodboard och fyra användartest.  

Presentation fas

Det slutgiltiga resultatet blev en digital besöksservice vars funktion är att både assistera och ge ut värdefull information till besökaren. Tjänsten använder sig främst av AR teknik för att informera samt vägleda besökaren i Sundsvall. Men även VR upplevelser ska finnas tillgängliga i tjänsten,  

Tjänstens huvudsakliga funktion blev att erbjuda information på ett enkelt och smidigt sätt för att besökaren ska få en så trivsam upplevelse som möjligt. Informationen ges i form av en karta som även har en guidande funktion, vilket tillåter besökaren att enkelt ta sig runt i staden med hjälp av AR teknik.  

Det bör noteras att detta projekt inte slutar här, ska man realisera konceptet behövs det utföra en djupare forskning på besökare och turistbyråer eller liknande verksamheter. 

Leave a Reply