Ett examensarbete i samarbete med Valmet AB
Om projektet
Detta är ett examensarbete genomfört i samarbete med Valmet AB. Samarbetet har gjorts med syftet att med hjälp av en tjänstedesignprocess effektivisera servicegruppens arbetssätt och på så vis minska påfrestningarna gruppen idag uttrycker.
Servicegruppen utför allt administrativt arbete och en del underhåll av lokalerna vilket idag sker manuellt med program som inte är kompatibla med varandra. Under analysfasen i arbetet visade det sig att problematiken grundar sig i en hög arbetsbelastning blandat med komplicerade tillvägagångssätt för enkla uppgifter.
Lösningen ger användaren möjlighet att använda alla funktioner utan att behöva byta program och ger olika användare olika behörighet för att lätt dela information inom servicegruppen. Lösningen innehåller även lathundar som finns tillgängliga vid varje funktion samt analogt för användarens trygghet.
Hemskärm
Hemskärmen är det första användaren ser när programmet startas. Därifrån kan användaren nå alla kategorier, se dagens schema, vädret och nyheter inom företaget. På hemskärmen kombineras ikoner med text för tydlighetens skull till skillnad från de andra sidorna där kategorierna endast visas med ikoner för att öka läsbarheten.
Besökare
I besökssidan kan användaren fylla i information för besöksbricka, besöksannonsering och parkering på en och samma gång. Information som användaren behöver fylla i om besökaren är namn, företag, vem de besöker, vilket datum de kommer och lämnar. Användaren kan med informationsknappen i det övre högra hörnet få upp en lathund om den funktion de använder.
Utbildning
Under utbildningskategorin finns de olika utbildningarna som finns tillgängliga för anställda på Valmet AB. Användaren får direkt upp kontaktinformation till utbildningsledaren och kan välja i kalendern vilket datum som ska visas. Tidigare har denna information funnits utspridd på flera olika platser både analogt och digitalt i olika filer.
Internwebb och kommunikation
Internwebb och kommunikation behåller samma system som innan, men öppnas i en ruta inom programmet Detta är två kategorier som är webbaserade och används av alla inom Valmet på en global skala. I rutan som öppnas med webbsidan kommer alla funktioner som redan finns vara kvar.
Verktyg och listor
I denna kategori kan användaren hitta lånelistor som liknar de redan existerande, en sida för felanmälningar, parkeringslistan som automatiskt fylls i när användaren fyller i en besökare men även kan fyllas i manuellt vid behov, lista över elbilsparkeringen och det webbaserade signeringsverktyget Adobe sign.
De flesta av dessa funktioner behöver bara kunna ses och redigeras av servicegruppen själva medan andra behöver delas med andra utanför gruppen. Parkeringslistan behöver möjlighet för utskrift om vaktbolaget begär och därför finns en knapp för direktutskrift. Felanmälningar delas med underhållsgruppen på Valmet AB och kommer konceptuellt delas automatiskt med dem där de kan redigera status för anmälan.
Beställningar
Kategorin för beställningar innehåller fikabokningar, beställningar av kontorsmaterial och kläder. Enligt detta koncept kan företaget själva se bokningen i deras behörighet eller så kan användaren i servicegruppen skicka bokningen direkt till dem via mail på brevikonen. Kontorsmaterial och kläder beställs via websidor och kommer fortsätta med det.
Tack för att du läst om mitt examensarbete
Rebecca Larsen