Framtidens depå

Ett examensprojekt av Alva Eriksson

Sammanfattning

Detta projekt är ett samarbete med Renta AB, som har syftat till att undersöka och visualisera hur deras maskinuthyrningsdepåer kan komma att utformas i framtiden, för att uppfylla krav såväl hållbarhets- och miljömässigt, som övriga krav och behov ställda från inblandade aktörer. Resultatet som svarar på de funna kraven blev ett koncept som baseras på en “Drive-in”-lokal, där tanken är att kunderna ska kunna köra in sina bilar för att hela uthyrningsprocessen ska kunna ske på ett och samma ställe. Maskinerna lastas och lossas direkt på kundernas bilar/släpvagnar, och hyresavtalen skrivs i samma lokal bakom uthyrningsdisken i maskinhallen.

-Ett koncept som är lika självklart för kunder såväl som anställda.

Metodval

I projektet har designprocessen Double Diamond använts, där arbetet delats in i två faser. Den analytiska fasen har bestått av att, genom kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder, samla och hitta behov och krav som finns hos dagens användare kopplade till Rentas maskinuthyrning. I den kreativa fasen har dessa behov översatts till idéer genom olika kreativa metoder som gjorts både individuellt av mig, men också i samverkan med användare såsom kunder och anställda hos Renta. I slutet av den kreativa fasen utvärderades idéerna, även här tillsammans med användare, för att kunna landa i ett slutkoncept som känns försvarbart och intressant för de berörda.

Modifierad från SVID. (2025). Designprocessen – från idé till verklighet. [Illustration]. Designprocessen – från idé till verklighet – SVID.


Analytiska fasen

I den analytiska fasen användes de 9 metoder som visas i illustrationen ovan. Genom nära interaktion, observation och undersökning av användare och dagens utformning av depåer kunde flertalet behov och krav identifieras.

Depåerna kan, som de ser ut idag, delas in i fem ingående delar som finns på plats på samtliga Rentas filialer. På depåerna hittas butik/uthyrningsdel, tvätthall, verkstad, maskinhall (maskinlager), samt en gårdsplan. Dessa delar kommer att följa med i utvecklingen av framtidens depå, eftersom de alla behövs för att uthyrningsflödet ska kunna fungera rent driftsmässigt om det fortsätter som det gör idag, vilket är något jag utgått från under projektets gång.

Sammanfattning

Den viktigaste insikten efter den analytiska fasen var vart fokuset för hela projektet skulle ligga – vilket var i planlösningen av själva byggnaden. Förhoppningen för den kreativa fasen var att kunna gå ifrån dagens standardutformning av depåer för att se om det finns andra sätt att hantera uthyrningsflödet. Det kändes som rätt riktning för projektet för att kunna nå ett slutkoncept som kändes som en nytänkande utveckling där resultatet tydligt skiljer sig från dagens lösningar.

Inredning och placering av inventarier är något som kan individanpassas och som bäst görs i samråd med varje team på respektive depå. Trots att uthyrningsflödet går till på ungefär samma sätt på alla Rentas depåer, har alla team olika sätt att jobba och kommer därför helt naturligt att önska olika typer av möblering. I slutkonceptet kommer det såklart finnas en grundtanke för möblering, men det kommer finnas rum för anpassningar.

Något som var ett gemensamt, och ofta även det största problemet för de flesta depåer idag, var gårdsplanen. Brister i planering av gårdsplan, storlek och tillgänglighet för lastbilstrafik var något som ofta förekom. Gårdsplanen däremot, är ett svårt moment att planera för i förväg då tomtåtkomsten, alltså storlek och form på tomten som depån byggs på, kommer att variera för varje ny depå som öppnas. Därför kändes det viktigare och mer betydelsefullt att lägga fokus på själva lokalen, och förhoppningsvis kunna landa i ett slutkoncept på en byggnad som kan optimera tomtutrymmet på de flesta typer av tomter.

Kreativa fasen

I den kreativa fasen skapades idéer med hjälp av workshops och brainwritingsessioner tillsammans med användare, samt individuella idéskisser från mig. Dessa idéer utvärderades senare i en utvärderingsmatris, där tre idéer gick vidare till konceptutveckling. Dessa tre koncept i sin tur gick vidare till användartester, där ett av koncepten gick vidare för ytterligare utveckling innan slutresultatet kunde formas.

Idéskisser

Efter användartesterna visade det sig att den idén som inspirerats från brädgårdar, där kunderna kör in med bilen för att lasta materialet de behöver, var den idé som verkade mest intressant för både kunder och anställda hos Renta. Det är en idé som varit “på tapeten” under i princip hela arbetet och det är många som ifrågasätter varför det inte fungerar på det sättet idag, och det har varit svårt att ducka det faktum att branschen faktiskt är väldigt nyfikna på den typen av lösning.

Slutkonceptet

Drive-in maskinhall

Den största skillnaden från dagens depåer i mitt slutliga koncept är att det implementerats en drive-in i maskinhallen, där de mellanstora maskinerna förvaras. Dessa maskiner, såsom dammsugare, motorkapar, diverse slipmaskiner och annat är maskiner som lastas direkt på kundens bil istället för att bäras ur depån för hand. Med min lösning effektiviseras flödet och det krävs färre start- och stopp med bilen för kunden när denne ska hämta ut sin maskin. När maskinerna sedan returneras efter användning ligger verkstaden och tvätthallen i nära anslutning till maskinhallen, vilket innebär en kortare färdväg för maskinerna när de ska rengöras och funktionstestas inför nästa uthyrningstillfälle.

De handhållna maskinernas flöde

De små maskinerna som kan bäras för hand, såsom bilningsmaskiner, handsågar och borrmaskiner, hyrs ut och returneras på samma sätt som idag i butiksdelen. Kunden parkerar utanför, går sedan in och hämtar/returnerar sin maskin hos innesäljarna som jobbar i butiken, och kan samtidigt sätta sig i loungen för att ta en kaffe eller för att äta lunch.

Liftparkeringen & de större maskinerna

Som ett komplement till maskinhallen hittas ett skärmtak på utsidan av depån där tanken är att mindre batteriliftar som tidigare stått inomhus, såsom pelarliftar, saxliftar och släpvagnsliftar ska kunna förvaras och laddas upp. Detta för att kunna ge möjligheten till att ha lika många pallställage i maskinhallen som förut, trots att det nu även kommer behöva finnas plats för bilar att kunna köra igenom.

De större maskinerna, bland annat grävmaskiner, hjullastare, och dumprar kommer att förvaras på gården och dessa placeras runtom depån beroende på hur gårdsytan ser ut. När dessa maskiner returneras, kommer de oftast med lastbilar, och de kan då lastas av mellan tvätthalls- och verkstadsporten på depåns bortre kortsida, där det finns utrymme för dem att stå. När de ställts där har verkstadspersonalen en nära åtkomst till returhanteringen av dessa maskiner och kan flytta dem antingen in i tvätthallen, direkt i verkstaden, eller till baksidan för att serva eller tanka dem.

Tack för visat intresse!

Jag som jobbat med projektet heter Alva Eriksson och om du har några funderingar eller vill komma i kontakt når du mig lättast på mailen, slänger in den här nedan. Ha det fint så länge!

Leave a Reply