ICELANDIC (Gustav & Emelie)

RESEARCH OCH BAKGRUND

Vi började med att göra en närmare undersökning av islands natur. Det ledde oss till upptäckten av “Giant’s Causeway” vilket är en hexagonformad stenformation som uppstod vid stelnandet av lava. Formen av stenarna inspirerade oss till att skapa en förpackingslösing med samma form. Formen möjliggör eliminering av luft vid paketering samt skapar en kompakt transportlösning. Vi testade också användning av olika kartongtyper och kom fram till att använda en 235g prestige kartong med den matta sidan utåt. Vi testade också användandet av ett flertal färger. Färgerna vi valde blev grön för mossa på island, blå för lera inspirerad av blå lagunen och grå från vulkanaska.

IDÉ

Vår produktidé är en trestegs ansiktsvårdsrutin inspirerad av islands natur. Vi har valt att göra en koncentrerad produkt för att undvika onödiga transporter av vatten, därför kommer våra produkter i “bars” form.

Då vår förpackningslösning hämtar inspiration i stenar som kommer upp ur jorden ville vi att produkterna också skulle komma från samma härkomst. 

Produkterna består av en djupgående rengöringstvål gjord på aska som är mineralrik på bland annat zink. Steg två i rengöringen är en lermask med lera från blå lagunen som återfuktar, minskar rodnad och lugnar huden. Sista steget är en mjuk, lenande och skyddande balsambar. 

Trestegsrutinen är portionerad för att räcka två månader. Efter användning är förpackningen lätt att platta ihop och återvinna

MÅLGRUPP

Vi riktar oss till män och kvinnor ålder 18-25. Vårt klientel är miljömedvetna och värderar transparens till vilka ingredienser som finns i deras produkter. Prisklassen för vår produkt är övre mellanpris.

OM OSS

ICELANDIC cosmetics är ett skönhetsmärke som har åtagit sig att spegla värderingarna av nordiskt liv.
Med fokus på hållbara material på insidan och utsidan av våra produkter kan vi uppnå en produkt med nära 100% förnybar livslängd. Genom att använda ingredienser från den isländska naturen kan våra kunder känna sig trygga med att veta vad som ingår i deras hudvårdsrutin.