Vecka 1: Christy och Katja

Under den första veckan påbörjade vi vår research genom att se vilket utbud som redan fanns. På affärer som Åhlens, The Body Shop och KICKS såg vi förpackningar till hudvårdsprodukter och parfymer. Systembolagets avdelning för den finare produkterna fick vi mycket inspiration till förpackningarna. Den lilla affären Kaisa-Marja visade många exempel på miljövänliga förpackningar.

Allt det tog vi inspiration av när vi satte oss ned och skissade ide efter ide. Vi gjorde valet att avstå från att titta på förpackningar på internet till en början för att inte vara allt för influerade.

De ideer vi i slutet av veckan bestämde oss för att fortsätta arbeta på var:

  • En förpackning som ser ut som en trästock. För att visa vår uppskattning till våra svenska skogar. Förpackningens egenskaper hade vi ännu inte kommit fram till. 
  • Skulle kunna innehålla alkohol, eller kex, eller choklad
  • En te förpackning utsida som visar pressen och stressen som gen z utsätts för idag. Allt från politik till miljö som de står upp för. Med en lugn insida med peppande ord. Med konceptet att vi alla är värda en lugn stund. Att samla krafterna är viktigt så man orkar förändra världen.

Två väldigt olika ideer. En som fokuserar mer på miljön och den andra som lägger fokuset på Gen z. Det blir nästa veckas utmaning att se vilken version vi ska fortsätta med.