Vecka 1 Angelica och Josephine

Research och idé

Under första veckan började vi med att leta efter inspiration till förpackningen online. Vi gjorde en marknadsundersökning genom att gå i butiker, jämföra priser, designlösningar och få inspiration. Vi samlade ihop bilder och skapade några moodboards som vi utgick från. Sedan gjorde tankekarta där vi utgick från briefen ”It’s a wild life” och skrev ner allt vi associerade med detta. Vi kom fram till att vi ville fokusera och framhäva vår nordiska natur. Den här fasen var främst till för att få fram så många idéer som möjligt.

Det var viktigt för oss att fokusera på förpackningen i sig och att den återskapar en funktion som finns i naturen. Vi har lagt ner tid på att skapa en intressant förpackningen snarare än produkten. Vi kom fram till fyra fristående idéer med olika koncept och olika produkter. De olika produkterna vi hade idéer för var för whiskey, kaffe, espressokapslar, choklad, honung. När vi hade våra fyra idéer började vi även tänka på namn, färgkombinationer och mönster. Vi skrev ut färger i olika nyanser för att se vilka som såg bäst ut tillsammans. Vi beslutade oss för att skapa en lyxig förpackning för delikatesshonung i olika smaker. Förpackningen är en låda om öppnas av dörrar i form av två vingar. Insidan ska se ut som en honungskaka där förpackningarna för honungen ska stå. Dessa ska vara hexagonformade, precis som honungskakan. Insidan ska vara guld och utsidan ska vara olivgrön med ett hölje runtom som är beigefärgad. När honungen är slut ska man kunna använda dess förpackningar till att förodla i. Vi kommer även att skicka med en fröpåse bestående av blomfrön som bina behöver, som ett sätt att ge tillbaka till bina.