Kultivara

Sammanfattning

Det storskaliga jordbruket använder idag moderna sorters matväxter som kräver stora mängder insatsmedel, vilket både påskyndar och skadas av klimatförändringarna. Däremot finns det äldre sorter av till exempel vete, ärter och äpplen som odlats i Norden under mycket lång tid. De har utvecklat egenskaper som gör dem väl anpassade för vårt nordiska klimat och i många fall kräver de mindre insatsmedel samt är mer närings- och smakrika.

Varumärket Kultivara erbjuder livsmedel gjorda på dessa svenska kultursorter med syfte att bevara dem och samtidigt stärka en svensk hållbar livsmedelsförsörjning. I arbetet har användartester och en vetenskaplig undersökning legat till grund för utformningen av livsmedelsförpackningarna, för att möta kundernas behov och minimera miljöpåverkan.

Kreativ brief

Med utgångspunkt i de globala målen 2 ingen hunger och 13 bekämpa klimatförändringarna har målet varit att skapa ett varumärke som stärker den svenska livsmedelsförsörjningen och bidrar till ett jordbruk med mindre insatsmedel och större mångfald genom att erbjuda livsmedel gjorda på svenska kultursorter.


Designlösning

Lösningen blev Kultivara, ett livsmedelsvarumärke med kultursorterna som sin kärna. Produkterna vars förpackningar har formgivits är lantvetemjöl, torkade gula ärtor, äppeldrycks-koncentrat och knäckebröd. De är valda som exempel på det breda utbud av livsmedel gjorda på svenska kultursorter som Kultivara kan erbjuda.

Bakgrund och problem

Det storskaliga jordbruket har sedan mitten på 1900-talet främst använt moderna grödor, speciellt förädlade till att vara genetiskt lika och ge så stor skörd som möjligt. Dessa grödor är de vi oftast hittar i våra livsmedelsbutiker. Problemet är att dessa grödor kräver stora mängder insatsmedel så som gödsel, bekämpningsmedel och vatten vilket bidar till övergödning och har i många fall stort beroende av import av dessa. Deras genetiska ensidighet gör dem även känsliga för förändringar i miljön så som torka.

Produkt

Kultursorter är varianter av våra vanliga växter men har odlats länge i norden och besitter en bred genetisk mångfald. Det gör många av kultursorterna mer tåliga för både skadeangrepp, sjukdomar samt torka. Allt detta har gjort att de på senare år utforskats som ett alternativt framtida livsmedel med högt bevarandevärde.

Kultivara tar steget för att föra den utvecklingen framåt genom att introducera dessa grödor till marknaden i form av livsmedel som används flitigt i vardagen.

Formgivning

Formgivning: Såväl material som typsnitt och illustrationer har valts för att bygga kultivaras identitet som ett pålitligt livsmedelsvarumärke som brinner för att bevara vårt svenska kulturarv till framtiden. Stor omsorg har även lagts på funktionaliteten och tillgängligheten på förpackningen. Med bland annat ett stadigare material och en noga utvald typografisk hierarki har varumärket strävat efter att tillgodose användarens behov och preferenser.


Jennie Bergström

Hej jag heter Jennie och kommer från Stockholm. Mitt intresse för miljö och skapande gjorde att jag sökte utbildning inom grafisk design. Men det som började som ett intresse har under mina tre år utvecklats till en stark vilja att med design forma vardagen till det bättre, om det så handlar om att göra mer miljövänliga förpackningar eller att skapa en grafisk identitet som kan knyta samman människor.

Kontakta mig gärna på Linkedin eller på jla.bergstrom@gmail.se

Leave a Reply