Another Type

Projektet riktar sig mot elever med lässvårigheter. Utbildningsmaterialet i skolan ser likadant ut för alla elever trots att alla elever har olika läsförmågor och förutsättningar till inlärning. Trots detta så krävs det mycket resurser i dagsläget för att elever ska få rätt förutsättningar till en likvärdig utbildning med rätt förutsättningar. Another Type ger därför skolor möjligheten att med typografiska kort, snabbt identifiera vilket behov som en elev har för att kunna ta till sig information på bästa sätt. Med universell design som utgångspunkt ges alla eleverna samma förutsättningar att få sin utbildning skräddarsydd, bara för dem. Another Type ger därefter skolorna möjlighet att skriva ut texter anpassade efter elevens behov och även beställa kurslitteratur som har rätt typografiskt utformade för att passa elevernas förutsättningar.

Att med universell design som bakgrund utforma en analog och digital plattform som ska göra att alla barn får bästa möjliga förutsättningar till att lära sig läsa.

Min lösningen blev att utforma ett lättillgängligt hjälpmedel för att snabbt kunna identifiera de typografiska behov som elever har i sitt klassrum. De typografiska korten som skapats ger lärare och specialpedagoger möjligheter att genomföra ett snabbt och effektivt testning av vad eleven själv uppfattar som allra mest lättläst för just dem. Korten ger eleverna en tydlig överblick av de typografiska skillnaderna mellan korten och hitta just det typsnitt, teckenstorlek och radavstånd som passar dem allra bäst. Det resultat som framkommer efter testningen går därefter att överföra till lärarens egna elevprofil på Another Types hemsida. Den sparade elevprofilen gör att läraren hädanefter kan skriva ut texter som är typografiskt anpassade efter varje elevs önskemål för att göra skolmaterialet så lättläst som möjligt för dem. På hemsida går det även att beställa kurslitteratur utifrån elevprofilerna så att varje lärobok har de typografiska anpassningar som passar för varje enskild elev.

Förpackningar till de typografiska korten. Denna uppsättning handlar om Greta Thunberg.
En framsida av de typografiska korten. Typsnittet är Atkinson med teckenstorlek 9 punkter.
På kortens baksida finns det olika idoltexten, här visas den text som handlar om Greta Thunberg.
Framsida och baksida tillsammans. Framsidan visar typsnittet Comic Neue med teckengrad 10 punkter och radavståndet på 13 punkter. På baksidan av kortet finns det en idoltext om Greta Thunberg.
En typografisk bok är också utgiven. Där finns alla de typografiska korten samlade. Boken heter Typografins funktion och variation.
Bokens störta kännetecken är dens öppna rygg för maximal flexibilitet.
En genomgång av funktionerna på Another Types hemsida.

Albin Andersson

Hej, jag heter Albin Andersson och är 28 år från Östersund. Jag är en kreativ och innovativ person som tycker om att få arbeta med problemlösning och ta mig an nya utmaningar. Min motivation kommer från att skapa design som har stark och tydlig visuell kommunikation.

Ni kontakta mig på albinandersoon@gmail.com eller besöka mig på linkedin. Kolla gärna in min portfolio.