Frisk eller risk

Sammanfattning

Frisk eller risk är ett hälsoföretag med fokus på att förebygga livsstilssjukdomar hos vuxna i åldrarna 18–39 år. Genom bland annat en mobilapplikation, ett frågekortsspel och en bordskalender erbjuder varumärket verktyg och daglig inspiration för att leva hälsosamt. Frisk eller risk riktar sig till denna åldersgrupp eftersom det är en kritisk tid i livet då många etablerar vanor och livsstilsmönster. Genom att nå ut till unga vuxna strävar varumärket efter att ge dem de verktyg och resurser de behöver för att undvika livsstilssjukdomar och skapa långsiktiga hälsovanor. Fokuset ligger på att erbjuda välgrundade råd och rekommendationer baserade på experters kunskap och officiella hälsokällor. Varumärket strävar efter att göra hälsosamma val tillgängliga i vardagen och inspirera till varaktiga förändringar.

Kreativ brief

Frisk eller risk gör information om livsstilssjukdomar tillgängliga på ett lustfyllt sätt genom kommersiella produkter. Kunskapen som mitt varumärke ska sprida är seriöst och grundat i vetenskapen men med glimten i ögat. Produkterna är sådana som kan användas på daglig basis för att påminna sig själv om risken med ohälsosamma vanor. Produkterna marknadsförs med inspiration av retoriska strategier som identifierades i min C-uppsats.


Designlösning


Mitt varumärke strävar efter att skapa flera produkter för att uppfylla min kreativa brief. Dessa produkter omfattar en mobilapplikation, klistermärken, en beslutstrappa, en bordskalender och en frågesportkortlek. Var och en av dessa produkter har en unik funktion och syfte som beskrivs mer ingående nedan. Jag valde att utveckla flera produkter eftersom jag inser att det inte är möjligt att bekämpa livsstilssjukdomar med en enda metod. Även om mina produkter inte utgör en komplett lösning på problemet, så representerar de ett steg i rätt riktning för att främja hälsa och välbefinnande. Mitt varumärke strävar efter att bidra till att uppnå FN:s Globala mål nr 3, vilket innebär att främja god hälsa och välbefinnande för alla. Mer specifikt fokuserar jag på delmål 3.4, som handlar om att minska antalet dödsfall till följd av icke-smittsamma sjukdomar och främja mental hälsa. Genom att erbjuda dessa olika produkter strävar mitt varumärke efter att engagera och stödja människor i deras hälsosamma levnadsvanor och välmående.

Mobilapplikationen Frisk eller risk

Appen har tre huvudfunktioner:

  1. Appens träningsschema baseras på hur WHO rekommenderar att man som ”vanlig människa” bör träna.
  2. Appens recept baseras på Livsmedelsverkets tallriksmodell.
  3. Appen har en funktion där man kan scanna sin matvara och ta reda på hur hälsosam/ohälsosam den är. Med scannern kan man lägga in sina varor i ett skafferi och komponera recept.

Appen skiljer sig från konkurrenterna på så vis att dess träningsupplägg och förslag på måltider baseras på myndigheters rekommendationer. Och till skillnad från många andra hälsoappar på marknaden så har denna ingen fokus på kaloriräkning, pulsmätning eller annan typ av “måttagning av hälsa”. Den har ett upplägg som gör att användaren enkelt ska kunna hålla sig hälsosam i längden.

Mobilapplikationen i Google Play.
Mobilapplikationens startsida.

Klistermärken

Klistermärkena är ett komplement till mobilapplikationen. När man har scannat ett livsmedel så får man i appen upp en ruta med information om hur hälsosamt det är på en skala från “Frisk” till “Störst risk” eller “Neutral”. Dessa klistermärken kan man då använda sig av för att märka sina livsmedel hemma och därmed få en överblick över hur hälsosam/ohälsosam ens mat är.

Beslutstrappa

Som gåva när en konsumenten köper bordskalendern eller spelet finns denna beslutstrappa. Den är tänkt att ha till hands när suget efter onyttig mat uppstår och hjälper en att förstå färgkodningen som Frisk eller risk använder sig av i sina produkter. Den gör att personen kan överblicka hur hen bör gå tillväga när suget kommer. Genom att ha den liggandes hemma, kanske på kylskåpet så kan man bli påmind om vikten att hålla sig frisk och även bli påmind om att använda mobilapplikationen.

Bordskalender

Bordskalendern erbjuder veckovisa tips, tricks, råd och inspiration för att hjälpa människor att leva hälsosamt och undvika riskerna med livsstilssjukdomar. Kalenderns innehåll varvas med fakta kring hur du kan leva för att hålla dig frisk eller vilken risk vissa livsstilsval har. Varje sida har även en illustration i antingen en grön färg (frisk) eller en gul färg (risk) som samstämmer med temat för den veckan. Orden frisk respektive risk finns också med på sidan i grön respektive gul färg för att tydliggöra budskapet ytterligare. Precis som beslutstrappan är bordskalendern bra att ha nära till hands för att dagligen påminna sig själv om vikten av att leva hälsosamt.

Bordskalenderns framsida när den är stängd.
En sida i bordskalender om hur man håller sig frisk från livsstilssjukdomar.
En sida i bordskalender om hur man kanske lever i risk för livsstilssjukdomar.

Frågesportkortlek

Spelet fungerar på så sätt att ena sidan har en fråga/ett påstående kring en livsstil och spelaren ska då gissa om livsstilen håller en frisk eller ökar ens risk att få livsstilssjukdomar. Baksidan visar om svaret är frisk eller risk men innehåller även en förklaring kring svaret. Spelet kan ges som present till någon man bryr sig om, kanske en partner och man kan då spela tillsammans och lära sig om vad i livet som är hälsosamt/ohälsosamt. Det går även att använda kortleken själv som flashcards.

Framsidan på frågesportsförpackningen.
Baksidan av frågesportsförpackningen.
Framsidan av kortet.
Baksidan av kortet.

Bär vs godis – frisk vs risk

Ett genomgående designelement som finns i alla fysiska produkter är bär och godis. Under min research för ett designmanér fann jag att det i godishyllan finns många godisar som efterliknar bär, frukt och till och med svamp. I Sverige äter vi mycket smågodis och det är en stor risk för hälsan att konsumera för mycket socker. Därför tyckte jag att det vore fyndigt att ställa godisen som liknar en föda mot den föda den försöker efterlikna, vilket samtidigt samspelar med varumärkets namn. Frisk är bär, och risk är godis.


Katarina Džanan

Mitt namn är Katarina Džanan. Jag bor i Sundsvall där jag har levt största delen av mina 30 år på jorden. Förutom grafisk designer är jag också sjuksköterska sedan 2017. Varumärket Frisk eller risk valde jag att göra för att jag ville kombinera mina kunskaper inom hälsa och sjukdomar med mina nya kunskaper inom grafisk design. Jag tycker att det finns mycket kvar att göra inom vården när det gäller förebyggande hälsoarbete och mitt varumärke är ett exempel på hur ett kommersiellt företag skulle kunna lyfta de här frågorna.

Mina tre år av studier på grafisk design på MIUN har varit riktigt roliga och jag känner att jag nu är på rätt bana i karriären.

Om du vill komma i kontakt med mig kan du nå mig på mail katarina_cro@hotmail.com eller på telefon 073-09 33 406

Leave a Reply