Matvågen

Sammanfattning

Matsvinn sker under hela livsmedelskedjan, från jord till bord. Livsmedelskonsumtion behöver vara hållbar utifrån en ekonomisk, social och miljömässig aspekt. Därför har jag valt att jobba med FN delmål 12.3 vilket handlar om att halvera matsvinnet i butik och konsumentledet. Livsmedelsbutiker slänger ca 97 tusen ton matavfall utav detta antal finns det en obestämd mängd matsvinn. Matvågen är ett varumärke med syfte att rädda de livsmedel som skulle bli till matsvinn i butik pågrund av att de ser udda ut men som fortfarande har smak kvalitet. Vi gör detta genom att tillaga livsmedel på ett hållbart och “svinnfritt” sätt. Konsumenter som äter hos oss väljer själva deras portioner och betalar utifrån vikt. Matvågen är också en rörelse med målet att öka kunskapen om samt minska matsvinn.


Bildkälla: Freepik

Kreativ brief

Jag har undersökt matsvinn och alldeles för mycket mat som går att använda slängs. Benämningen för matsvinn är livsmedel som producerats för att ätas men som av olika anledningar inte konsumeras. Matsvinn bidrar mellan 8-10 procent av alla växthusutsläpp runt om i världen. Matsvinn kan ske på grund av ett par faktorer inom livsmedelskedjan exempelvis produktion, försäljning och hushåll. Det matsvinn jag valt att fokusera på är livsmedelsbutikernas. Huvuduppdraget är att minska matsvinn i butik. Det sekundära är att öka konsumenters kunskap om matsvinn. Kunskap om förvaring och tillagning av livsmedel kan påverka varornas livslängd.


Design lösning

Matvågens logotyp

Bakom namnet

Namnet Matvågen valde jag eftersom den har dubbelbetydelse, i första hand visualiserar man en våg av mat vilket jag återkopplar till mängden mat som blir till matsvinn. I andra hand följer namnet varumärkets koncept som är att man själv ska väga sin mat.

Matvågen

Min lösning är Matvågen, ett varumärke med syfte att minska matsvinnet. Matvågen samarbetar med lokala livsmedelsbutiker genom att rädda varor innan de blir till matsvinn. Matvågen köper de varor som har låg konsument efterfrågan på grund av färg och form, exempelvis fula frukter eller krokiga grönsaker. Alla dessa råvaror blir sedan tillagade i Matvågens foodtruck. Eftersom det inte går att förutspå vilka råvaror som ska räddas, är det alltid olika ingredienser därför är menyn alltid annorlunda. Foodtrucken åker till livsmedelsbutiken och hämtar upp råvarorna för att sedan bestämma dagens meny. Det finns inte någon fast matkultur som Matvågen förhåller sig till därför tar den en del av allt.

Matvågens förpackningar

Tanken bakom förpackningarna är att konsumenterna själva ska välja hur mycket…eller lite de vill äta, sedan betalar de utifrån vikt. Matvågen vill inte bara minska matsvinnet i livsmedelsbutikerna utan också informera konsumenterna om hur de själva kan minska eget matsvinn. Därför har jag valt att lägga till fakta och tips på hur man kan tillaga eller förvara råvaror på bästa sätt. Texten i förpackningar och bärkassen är information från Jordbruksverket, Livsmedelsverket och Naturvårdverket angående matsvinn.

Tråg för de som vill äta direkt och ta-med förpackning för de som vill äta senare.

Rörelse

Matvågen är inte bara ett varumärke men också en rörelse, som har målet att öka kunskapen om matsvinn. Att influera andra restauranger att tänka på eget matsvinn och möjligheterna med att använda alla delar av råvarorna. Matvågen minskar matsvinnet samt informerar om sätt att tillaga och förvara livsmedel. Det blir mindre matsvinn om dagen när du äter med Matvågen.


Sahar Balcazar

Jag är uppväxt och bosatt i Stockholm. Min tid i Mittuniversitetet har varit givande både inom grafisk design men också som person. Programmet har vidgat den syn jag hade angående grafisk design samt lärt mig nya sätt att använda grafisk design som medium. Ser fram emot att implementera det jag lärt mig och fortsatt växa som grafisk designer.

sahar.balcazar@outlook.com

@Balcazar.arts

Leave a Reply