Circular Ceramics

Sammanfattning

Keramik är ett material som vi dagligen använder, men det tillverkas av naturresurser. Det innebär att ju mer vi producerar, desto större påverkan har det på vår planet. Många material vi använder och kastar kan återvinnas, men tyvärr gäller inte detta för keramik. För att uppnå det globala målet nummer 12 om hållbar produktion och konsumtion har jag skapat varumärket Circular Ceramics – ett företag som integrerar keramik i cirkulära och hållbara processer.

Genom att samla in kasserad keramik, sortera den och mala ner den kan Circular Ceramics skapa ny lera från gamla produkter. Denna lera används för att tillverka nya hållbara alternativ inom keramiska produkter. För att symbolisera hållbarhet, cirkularitet och njutningen av livet har Circular Ceramics valt att marknadsföra sig genom blommor och dikter för att lyfta fram vikten av hållbar konsumtion och produktion.

Kreativ brief

Mitt varumärke ska producera hållbara alternativ för keramiska produkter. Varumärket tar till vara på kasserad keramik och återvinner den för att minska utnyttjandet av nya resurser och för att minska på mängden avfall. 

Målgruppen för dessa produkter är miljömedvetna konsumenter som värderar hållbar produktion och hållbar konsumtion. De är intresserade av enkla och vackra produkter med minimalt klimatavtryck.


Designlösning

För att uppmärksamma cirkulära och hållbara processer har jag skapat ett varumärke som tar tillvara på kasserad keramik. Keramiken samlas delvis in via återvinningscentraler, men kan också komma från restauranger, hotell och liknande som planerar att kasta sin keramik. När den insamlade keramiken når Circular Ceramics fabrik påbörjas en process där keramiken sorteras innan den malas ner. Den malda keramiken används sedan för att blanda ny lera som blir grunden för nya keramiska produkter.

Genom denna process kan vi minska mängden avfall och samtidigt erbjuda ett mer hållbart alternativ för keramik.

Illustration av processen.

För närvarande har Circular Ceramics endast en serie tallrikar. Tallrikarna har en mindre storlek med en diameter på 19 centimeter. Serien är designad för att återspegla Circular Ceramics mål att främja hållbar produktion och konsumtion i enlighet med FN:s globala mål nummer 12, vilket syftar till att minska påtryckningen på vår natur.

För att förmedla detta har tallrikarna tryck av blommor. Blomman symboliserar liv, hållbarhet och naturens egna cirkulära system. Blommorna är målade med vattenfärg för att koppla till keramikens hantverk. Som ett passande komplement till blommorna finns en dikt tryckt på baksidan av varje tallrikspaket. Dikten är kort och betonar vikten av hållbarhet och fördelarna med att välja hållbara alternativ.

Circular Ceramics tallrikar

Det finns tre olika tryck att välja mellan, och tallrikarna har förpackats i en helkartong för att ge optimalt skydd under transport till butiker och hem. Förpackningen är också designad för att väcka intresse i butiken. På insidan av förpackningen möts man av två tallrikar och en insida täckt med blommönster.


Magnus Nordin

Hej! Jag heter Magnus och kommer från Hudiksvall. Att arbeta kreativt har alltid varit viktigt för mig, oavsett om det handlar om bilder eller ljud. Därför har jag studerat grafisk design i tre år för att få fortsätta arbeta med kreativa lösningar.

Kontakt: magnus_nordin@live.se

Kontakta mig på Linkedin

Leave a Reply