
Sammanfattning
I egen erfarenhet som sverigefinne grundas Hyvä ur tanken ” Varför syns den sverigefinska kulturen så lite i vår vardag?” samt ”Varför finns det inte fler sverigefinska produkter i butiker och närbutiker?” Projektet lyfter fram en kultur som ofta hamnat i skymundan trots att den tillhör en av Sveriges nationella minoritetsgrupper, och trots att över 700 000 svenska invånare har finska rötter. Genom att skapa moderna och stilrena enportions produkter som lyfter fram den sverigefinska matkulturen, vill Hyvä bygga en bro mellan tradition och samtid. För att skapa mer kunskap inkluderar alla förpackningar en kort historia om produkternas tillkomst och bakgrund både på svenska och finska. Det är dags att synliggöra den sverigefinska kulturen och förvandla den till en självklar del av vår vardag.
Kreativ brief
Sverigefinnar har en långa historisk närvaron och relation till Sverige. Baserat på det samt min vetenskapliga undersökning uppkom därför frågan varför det inte existerar fler synliga varumärken som representerar sverigefinsk vardagskultur? Uppdraget var därför att designa ett sverigefinskt varumärke med fokus att skapa representation av sverigefinsk vardagskultur, samt arbeta för att skapa mer kunskap och förståelse.
Designlösning
För att synliggöra sverigefinsk vardagskultur har jag skapat enportionsförpackningar med klassiska rätter – med tvåspråkig text och berättelser om matens ursprung. En designlösning som förenar smak, identitet och kulturarv i ett vardagligt format.


Visuell identitet
Den visuella identiteten är skapad med linoleumtryck där både typsnitt och illustrationer har formats analogt och sedan digitaliserats. Illustrationerna fungerar som indexsymboler – varje råvara representerar innehållet i produkten och förmedlar en direkt koppling till maten. Färgpaletten bygger på min vetenskapliga undersökning, där blått och kalla färger visade sig effektiva för att lyfta fram budskap och ofta förekommande i visuell representation av sverigefinsk kultur. Färgerna används för att skapa kontrast, tydlighet och kulturell igenkänning


Förpackningar






Hanna Hynynen
Mitt namn är Hanna Hynynen och jag är en formgivare med ett starkt intresse för kreativt skapande. Jag arbetar gärna i gränslandet mellan analoga och digitala metoder, där kreativitet och form samverkar för att utveckla meningsfulla uttryck. Under min tid vid Mittuniversitetet har jag fördjupat både mitt visuella språk och mitt konceptuella arbetssätt. Jag ser fram emot nya utmaningar där jag kan bidra med mina kunskaper och fortsätta växa som formgivare.
Kontakta mig gärna via e-post eller LinkedIn för ytterligare information eller samarbete:
E-post: hanna_hynynen@hotmail.com
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/hanna-hynynen-56b97819b/
