Vardag och Fröjd

Problembakgrund

Mitt examensprojekt utgår från alkohol ur ett barns perspektiv. Först ville jag hjälpa barnen. Barnen som får följa med på sina föräldrars val. Barn som inte har något att säga till om. Barn som tror att det är så det ska vara. Men en nioåring ska aldrig någonsin behöva leda sin förälder hem på grund av att den blivit för full på julfesten. En trettonåring ska inte behöva gå ensam hem genom stan för att den utlovade hämtningen uteblev på grund av en däckad förälder i soffan.

Det säljs otroligt mycket alkohol i Sverige. Systembolaget har satt försäljningsrekord varje år sedan 2006 och enligt fakta från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning är de försäljningsnivåer som mätts upp de senaste åren är de högsta sedan slutet av 70-talet. Detta beror på att Sverige genomsyras av en alkoholnorm. Denna norm får människor att använda alkohol som något socialt. Den får det naturliga i att avstå från alkohol att verka onormalt och att de som dricker alkohol hör till normen. Genom detta får människor en föreställning om vad som är fest där alkoholen har en stark roll. Den ses som något speciellt och något som måste finnas vid festliga tillfällen. Genom att vuxna följer denna norm lär sig barn och ungdomar att haka på. De får en bild av att en fest inte är en fest utan alkohol och det gör att denna norm bara fortsätter att stärkas.

Nu är det 2014 och sommaren är här. Systembolagets försäljning ökar särskilt under sommarmånaderna då många är lediga. Enligt en SIFO-undersökning från IQ dricker hälften av Sveriges befolkning mer under sin semester och Systembolagets försäljning ökar med 20 %. Semester kan låta härligt och ett glas vin lika så men det många inte tänker på är att många barn har ont i magen inför att föräldrarna ska gå på ledighet. Barn som på helger längtar till måndag för att mamma och pappa ska gå till jobbet igen.

Statens folkhälsoinstitut gjorde en undersökning 2008 där de undersökte hur många barn som växer upp med en eller två föräldrar som missbrukar alkohol. De kom fram till att 20 % av barnen i Sverige växer upp i familjer med alkoholmissbruk, det är vart femte barn. Oftast tas det hänsyn till hur de vuxnas liv försämras av alkoholen och barnen som lever i dessa familjer kommer i skymundan.

Det finns olika benämningar på vad människor med alkoholproblem och de olika benämningarna kan skapa olika bilder. Enligt internationellt godkända kriterier övergår vanligt bruk till missbruk när användandet på något sätt påverkar personens sociala liv, hem, familj, arbete eller skola och att personen i fråga fortsätter med samma beteende fast problem uppstår. För många kan ordet alkoholmissbrukare ge en bild av en person som sitter på en parkbänk med en starköl, men de kan även ha villa, Volvo och hund. De kan stiga upp på morgonen, åka till jobbet och komma hem på eftermiddagen och ingen behöver veta om att problemet existerar.

Utgångspunkten för min hjälporganisation är att jag känner otroligt mycket för barnen i dessa situationer. För att dessa barn ska bli hjälpta krävs det att föräldrarna blir hjälpta, eftersom det är där problemet sitter.

HP-skrivaren

 

Ovan visas min problemaffisch som spelar på folks igenkänning och sinnen. Ljudet av vin som hälls upp i ett glas är något som de flesta känner igen och genom en stark rubrik framgår budskapet tydligt. Texten i nedre vänstra hörnet lyder såhär: “Alkohol ska inte behöva påverka din vardag. Din vardag ska inte behöva påverka någon annans vardag. Vi hjälper dig att komma ur en osund alkoholkonsumtion”.


 

Hjälporganisationen Vardag

Min hjälporganisation heter Vardag och är en modern nykterhetsrörelse som ska hjälpa vuxna människor som vill komma ut ur ett osunt drickande, dels de som redan kommit in i ett missbruk och dels de vars leverne kan få dem att hamna där. Namnet Vardag kom jag fram till genom att organisationen jobbar för att alkohol inte ska vara en del av människors vardag. Alkoholnormen i Sverige har en bidragande faktor till att missbruk utvecklas och Vardag ska hjälpa till att stå emot denna norm.

De människor som besöker Vardag och vill ha hjälp kan få det både av människor som själva kommit ur ett missbruk samt av specialiserade läkare och terapeuter. Jag tror att kombinationen av så kallade ”jämlika” människor och människor med specialiserad kunskap kan vara bra för att hjälpen ska vara effektiv. Vardag ska hjälpa till på olika sätt, dels genom att finnas som stöd genom en telefonlinje som ska kunna vara öppen 24 timmar om dygnet då jag anser att ett sådant stöd kan behövas när som helst och inte under en begränsad tid. Utöver det ska det finnas möjlighet att ha mailkontakt med både anställda och med jämlika samt ett chattforum. De som bor i Stockholmsområdet har även möjlighet att komma på öppna möten.

Ett mål för framtiden är att ha mötesplatser på fler ställen runt om i Sverige men starten ligger i Stockholm och det är för att det är den stad där det dricks mest, detta beror på alkoholens tillgänglighet som är mycket större i en stor stad som Stockholm då det alltid finns något ställe som är öppet. Stockholm är det område där det dricks mest och andelen nykterister är lägst och en anledning till att det dricks så mycket i storstäder är för att det finns en sorts livsstil som gör det naturligt och socialt accepterat att dricka ofta. Enligt Stockholms Landstings Folkhälsorapport från 2011 dricker Stockholmarna farligt mycket.

Vardag är en öppen organisation som tar upp problemet i luften och vill vara med och hjälpa till att tvätta bort tabustämpeln på att prata om alkohol.

loggavardag


Förpackningar

En positiv kontrast till den ökade alkoholförsäljningen är att alkoholfria drycker är på frammarsch. Svenskarna dricker allt mer alkoholfritt och detta på grund av ökat hälsofokus. Märta Kuylenstierna, Systembolagets kategorichef för alkoholfritt säger att det är en internationell trend som kommit smygande de senaste fem åren och verkar vara här för att stanna. Enligt Systembolagets egna siffror ökade försäljningen av alkoholfria drycker med hela 31,8 procent från 2011 till 2012. Märta påpekar att hälsotrenden spelar in och säger att många vill leva mer balanserat och vara fräscha dagen efter, samt att det blivit viktigare med det goda värdskapet, att man vill att alla gäster ska få något trevligt i glasen.

Och det är just det jag tycker saknas på marknaden. Idag serveras oftast juice eller vatten som substitut till alkoholdryck och det stärker bara det som idag målas upp som onormalt, att avstå från alkohol. Eftersom efterfrågan finns och försäljningen ökar valde jag att skapa en genuint alkoholfri dryck som ska kännas lika festlig som drycker med alkohol. Det alkoholfria utbudet idag är mest avalkoholiserade varianter av kända alkoholvarumärken.

Mitt produktvarumärke heter Fröjd och är inriktad till Midsommar då midsommarveckan toppar försäljningen med hela 1400 %. Fröjd har nio drycker i sortimentet, tre aperitifer, tre muster och tre snapsar och de symboliserar våra tre grundsmaker sötma, syra och beska och sältan finns i midsommarmaten. Jag valde att behålla orden som aperitif och snaps för att man ska kunna känna att man är med i gemenskapen även om man väljer att avstå från alkoholen. Jag tror aldrig att människor kommer sluta dricka alkohol men genom att integrera det alkoholfria med alkoholen kommer fler förstå att det inte är konstigt att avstå från alkohol vilket normen propsar på.

Flaskorna ser inbjudande ut med sina graverade mönster som symboliserar smaken.

Ett handgjort mönster är graverat i flaskorna och symboliserar dryckernas smaker. Detta skapar ett modernt uttryck och effekten som uppstår av ljuset gör att flaskorna ser inbjudande ut. Jag valde att förpacka en aperitif, en must och en snaps och visa en av varje grundsmak.

Bild3

 

Bild11

Jag valde att ha etiketter runt flaskhalsarna eftersom det är nödvändigt för att all information ska komma fram. Man skulle kunna gravera allt i flaskorna men det skulle inte vara läsbart så jag valde att bara ha mönstret, grundsmaken och logotypen graverade. De handmålade illustrationerna på etiketterna går att återkoppla till mönstret då de hör ihop och skapar en äkta känsla.

Bild4

På baksidan av etiketten tackas kunden för att den är med och stöttar Vardags arbete. På insidan av etiketten finns information om Fröjd samt innehållsförteckning.

Bild12

Illustrationen återfinns även på flaskornas lock vilket ger ett enhetligt uttryck och man vet vilken kork som hör till vilken flaska när man tagit av dem.

Bild16

Till visitkort och designmanual valde jag att använda min illustration av lingon. Tanken är att baksidan på visitkorten kan variera med mönster av de olika smakerna.


Kontakt

Matilda Hübenette
+46 (0)73 800 86 30
hej@matildahubenette.se
www.matildahubenette.se
www.behance.net/matildahubenette