REVERSE

Reverse logotyp.Reverse är en hjälporganisation som syftar till att skydda miljön och för att göra det berättar Reverse historier, med form, för att framkalla känslor. Affischerna berättar historier och logotypen berättar en historia. Reverse är dessutom en butik och för vinsten arbetar reverse med olika akuta miljöprojekt runt om i värden, politisk påverkan och forskning inom miljöinnovation.

Reverse säljer produkter av enastående kvalitét. Grundtanken med butiken är att du bara behöver gå in i den en gång. För produkterna ska hålla en livstid. Alternativt har produkten en väldigt läng livslängd, t ex ledlampan, eller minskar plastanvändningen. Det viktigaste i butiken är dock personalen. För det är dom som förmedlar historierna på plats och informerar om produkten.

Förpackning för ledlampa

DSC_0014

DSC_0015Förpackningarna bär också en symbolik som är kopplat till ett specifikt miljöproblem. Den första förpackningen kopplar till den globala uppvärmningen och ska likna ett isberg. Tittar man på förpackningens utsida kan det vara svårt att uppfatta budskapet, precis om det är svårt att förstå vidden av den globala uppvärmningen om man bara ser på ytan. Går man djupare och öppnar sig för verkligheten syns dock en snurrande spiral som rör sig fortare och fortare ju mer isen smälter.

Förpackning för glödlampa sett uppifrån.

Närbild för förpackningen för glödlampa.

Liggande förpackning till glödlampa.

Förpackning delvis öppen

Vinkel på delvis öppen förpackning.

Öppen förpackning sedd uppifrån.

Öppen förpackning sedd från sidan.

Närbild på öppen förpackning.

Förpackning för träfågel Förpackning för träfågel, stängd.

Förpackning vinkel.

Den andra förpackningen symboliserar föroreningar och kemiska utsläpp. Även det något som inte syns på ytan. Insidan påverkas dock desto värre. Det finns en symbolik som vill visa på att inte ens en fågel i ett ägg är skyddad mot de kemikalier som sprids i naturen och att den värsta skadan faktiskt sker på insidan av organismer.

Annan vinkel

Öppen förpackning

Närbild på produkt.

Öppen förpackning från sidan.

Öppen förpackning utan stoppning.

Öppen förpackning sedd uppifrån.

Öppen förpackning sedd utan botten.

Medföljande nätkasseNätkasse. Tredje förpackningen.

Den tredje förpackningen är en basprodukt i Reverse sortiment som följer med vid köp av en produkt om kunden inte redan medtagit en egen kasse. Eftersom Reverse står för minimal konsumtion används varken plast eller papperskassar. Istället uppmanas återanvändning.

Samtliga förpackningar tillsammans stängda.

Samtliga förpackningar öppna.

ProblemaffischProblemaffisch för Reverse.

Det övergripande problemet som Reverse arbetar med är att jordens sju miljarder människor (7.000.000.000) är på väg i fel riktning. En riktning med masskonsumtion och miljöförstöring. Reverse går i fronten för att vända trenden och få ner konsumtion och miljöförstöringen för att istället få en hållbar utveckling som kommer hålla i många generationer framöver.


Anna Högström
www.behance.net/annahogstrom
annaljhogstrom@gmail.com