Hajfive

cykelfena_bak

Problemet

Hajar har funnits i haven i ca 400 miljoner år. De är en ytterst viktig del av ekosystemen och hjälper till med mångfald, överflöd och spridning av olika arter. Om hajarna försvann ur haven skulle det få stora följder.

Hajsfenssoppa är den stora boven. Soppan har funnits i många, många år men det är nu som konsumtionen har ökat drastiskt och det är en mycket efterfrågad rätt. Detta gör att efterfrågan på hajfenor också ökar. Det är här sharkfinning kommer in i bilden. Sharkfinning är den process där en haj fiskas upp på till exempel lina för att sedan få alla sina fenor bortskurna med kniv, detta medan hajen fortfarande lever. Sedan dumpas kroppen i vattnet.

Hajfive

Hajfive är en hjälporganisation som vill hjälpa hajar över hela världen och stoppa det djurplågeri som sharkfinning faktiskt innebär. Organisationen vill sälja produkter till barn mellan 3-9 år, som ska vara roliga och säkra för barn samtidigt som vinsten går till att bygga naturreservat och informera människor om problemet.

CYKELFENAYAY

morgonfena_pack

morgonfena

simfena_pack simfena

Förpackningar & produkter

Hajfives förpackningar ska vara lekfulla och ge en nästan barnslig känslan, men utan att det blir för mycket och för rörigt. Den blåa färgen representerar havet eller vatten där hajen simmar runt. Fenan är det viktigaste elementet på förpackningarna och den ska därför få tala mycket för sig själv och ge ett starkt intryck och skapa igenkänning.

Hajfive säljer lekfulla fenor för att rädda riktiga fenor.

Formgivning, kommunikation & idé: Malin Henell