FLOW

Psykisk ohälsa är ett allvarligt folkhälsoproblem, 
som sjunker längre och längre ner i åldrarna.
 Siffror, som har tagits fram i uppdrag av regeringen, visar en kraftig ökning av psykisk ohälsa hos ungdomar.

Sundsvall är inget undantag.

Unga tjejer och killar möter dagligen sjuka ideal via sociala medier.
 Ideal som vi skapar. Du och jag.
 Fortsätter det så här menar forskare att folkhälsan riskeras att allvarligt hotas på sikt.

För mig som formgivare är det värdefullt och viktigt att kunna göra skillnad med min design. Men hur ska jag kunna göra skillnad med en kultursatsning?

Aktuell forskning visar att kultur och kreativitet är både förebyggande, hälsofrämjande och rehabiliterande vid psykisk ohälsa.

Där fann jag mitt projekt: FLOW.

Skärmavbild 2015-05-28 kl. 13.04.50
Det är exakt vad jag vill uppnå med min verksamhet – att man ska bli uppslukad av något som får ens krav att försvinna. Om så bara för en stund.

FLOW arbetar för att skapa en kravlös fristad för tjejer och killar mellan 9-15 år, genom lustfyllt och utmanande skapande, 
i syfte att främja kreativitet och motverka psykisk ohälsa. Exakt hur ska jag snart berätta. Först vill jag berätta lite kort om den grafiska identiteten.

 

LOGOTYP_HALLONRÖD
Namnet FLOW fungerar både på svenska och engelska
 och förutom dess innebörd passar den både målgruppen och en bredare massa.
 Namnet är kort, tydligt och har en skön och mjuk klang. FLOW har hallonröd som accentfärg för att sticka ut och är lämplig för en bredare publik, oavsett kön eller ålder. Logotypen är skapad utifrån typsnittet Neutraface, 
som är inspirerat av arkitektur, något som ni kommer förstå passar verksamheten väldigt väl. FLOW använder även Gotham i sin kommunikation vilket även det är inspirerat av arkitektur
 i form av urban storstad och dess skyltar.

Valet av en så pass ung målgrupp 9-15 år, är för att jag vill försöka fånga upp dem innan de hamnar i en psykisk ohälsa. I den inledande undersökningen som jag har gjort, 
har jag dels genom aktuell forskning men även genom intervjuer med organisationer inom detta område kommit fram till att det är just sociala medier som är den mest framgångsrika kanalen att nå min unga målgrupp. Därför har jag valt att låta mitt koncept utgå ifrån en mobil applikation och sociala medier.

Under november kommer ungdomar få kreativa uppdrag att lösa via appen. Uppdragen publiceras varje måndag och ska lösas under veckan och vara inskickade i applikationen till fredagen. Det första uppdraget går ut på att fotografera olika människor i Sundsvall. Appen har en generator som genererar fram vad man ska leta rätt på och det är endast fantasin som sätter gränser! Under helgen kommer sedan de publicerade bidragen att pryda utvalda platser runtom i Sundsvall.
 En ny plats för varje vecka, som anses behöva mer färg, som ungdomarna får rösta fram. Uppdragen är tänkta att utmana ungdomarna och få dem att röra på sig utanför deras vardag, normala rutin och trygghetszon.

FLOW stödfinansieras med hjälp av försäljningen av produkter som är en förlängning av verksamhetsidén. De är uppbyggda utifrån ett tidskoncept likt ungdomarnas veckouppdrag, för att på så vis uppmuntra till kreativitet
 samt ta vara på tiden och dess möjligheter.

Förpackningarna är i brun kartong där färgerna får tränga sig igenom, 
vilket är väldigt vackert rent visuellt och kan även liknas vid de färgglada utställningarna runtom i ett grått Sundsvall under november månad.

12 KÄNSLOR12 KÄNSLOR är en almanacka med tillhörande vattenfärger.
 Varje månad har en blank yta där man uppmanas att måla en känsla. En känsla för varje månad.

 

52 BERÄTTELSER52 BERÄTTELSER är ett skissblock med 52 blanka sidor. Den kan ses som en dagbok där varje vecka under ett år ska återberättas i färg.

 

VYKORT_FRAM7 OMTANKAR är en låda med sju färger och sju frankerade vykort utan motiv. Här uppmanas man att måla ett motiv per dag under en vecka och sedan skicka iväg dessa till nära och kära. När man öppnar lådan kan man sätta fast locket och låta det agera staffli.

VYKORT_ÖPPEN
STAFLI

Tanken är som jag nämnde tidigare att det här ska ses 
som en förlängning av verksamhetsidén
 och jag hoppas på att främja kreativitet hos en bredare målgrupp i syfte att försöka skapa en lite finare och lite bättre vardag.