JUNTA

I skapandet av den här kultursatsningen har jag utgått från mina egna intressen och erfarenheter, och det jag tycker saknas i Sundsvalls kulturliv är någonstans där människor kan sy och uttrycka sig konstnärligt i textila material.

DSC_1469

 

När jag gick på gymnasiet gick jag linjen Mode Design på Sundsvalls gymnasium, men två år efter att jag gått ut lades programmet ned då kommunen tyckte att den kostade för mycket. Utan programmet hade jag inte haft samma möjlighet att upptäcka hur roligt det var att arbeta i textila material och vilka möjligheter det gav i mitt skapande.

Eftersom arbetet med textila material gett mig så mycket vill jag att andra också ska ha samma möjlighet att testa på och kunna utveckla sig själva kreativt med hjälp av textilier.

Ännu en anledning till den här satsningen är att det ofta krävs många olika typer av materialer och hjälpmedel samt mycket utrymme för att skapa med textilier. Satsningen hjälper dem som inte har tillgång till detta i sina hem men brinner för design. Det kan även hjälpa unga, blivande kläddesigners då de får en bättre tillgång till hjälpmedel som underlättar för att utveckla deras förmågor och kunskaper.

Därför är min idé att göra iordning en lokal där symaskiner, overlockmaskiner, trådar, relevant litteratur för sömnad och konstruktion, skräddarlinjaler, mönsterpapper och andra material ska finnas för alla att ta del av och kunna utveckla sin kreativa sida.

Tanken är också att det ska finnas en konstruktion­ och sömnadskunnig person tillgänglig på plats under vissa tider ungefär en till två gånger i veckan.

Jag har valt att placera kultursatsningen i Svartvik då jag vill att enbart de som har ett seriöst intresse av detta ska komma till lokalen, men det finns fortfarande bra bussförbindelser dit.

huset

För att finansiera min kultursatsning har jag skapat klädesvarumärket JUNTA.
JUNTAs affärsidé är att låta människor vara kreativa med sina klädesplagg och låta dem visa sin individualism genom dem.

Alla kläder kommer i antingen svart eller vitt eftersom det ger mer utrymme och fokus på olika skärningar på plaggen. JUNTA tillhör det dyrare segmentet då kläderna är exklusiva och då bara det bästa kvaliteérna är goda nog åt JUNTAs målgrupp.

De förpackningar jag valt att skapa till JUNTA är en skokartong, scarfhållare och en presentförpackning.

Presentförpackningen är tänkt att kunna fungera till flera olika typer av plagg, som klänning, blus och byxor. Jag har försökt ta fram samma fokus på skärningar som finns på produkterna på presentförpackningen fast i en lite enklare tappning med hjälp av öppningen på förpackningen som jag valt att göra diagonal.

DSC_1389DSC_1393

 

 

 

 

 

På skokartongen har jag också valt att jobba med diagonalen, fast på sidorna av förpackningen den här gången. Man stänger skokartongen med hjälp av ett mockaband som går igenom två hål som finns på sidorna av skokartongen och knyts på baksidan.

DSC_1402DSC_1403

På scarfhållaren har jag dock valt att inte använda mig av diagonalen utan istället försökt tänka lite mer praktiskt. När jag gjorde scarfhållaren tänkte jag cirkeln lite som ett huvud och flikarna som håller runtom scarfen lite som armar. Den kan enkelt öppnas och förslutas igen så att man kan prova och känna på scarfen i butik utan att bryta upp förpackningen.

DSC_1423

Såhär har jag tänkt mig den grafiska profilen i brevpapper, kuvert och visitkort. Typsnittet jag valt att ha på loggan är Futura i grunden. Sedan har jag valt att göra ett eget J och A i samma anda som typsnittet. Jag har valt futura då det har väldigt geometriska enkla former som konstraster till det mer spretiga mönstret.

junta-stationary

Tanken är att JUNTA ska ha en fysisk butik men även en webbshop där kläderna kan nå en bredare publik. På hemsidan ska man även kunna läsa om JUNTAs kultursatsning som främjar kreativitet genom textilier.

För att marknadsföra JUNTA och kultursatsningen används affischer, sociala medier såväl som en modeshow där tanken är att JUNTAs senaste kollektion ska visas. Efter att JUNTAs eget varumärkes modevisning är slut kommer frivilliga som är med i JUNTAs kultursatsning få visa upp sina egna kreationer, och på så sätt kommer både varumärke och kultursatsning uppmärksammas.

// Rachel Wallin