Design av multi-tool koncept

Bild på slutresultatet av examensarbetet.

Uppdrag

Det här examensjobbet utförs i samarbete med Mirka Ab, företaget är världsledande inom slipmaterialsteknologi. Mirka producerar idag slip-och poleringsmaskiner samt olika typer av sandpapper. Under mitt arbete kommer jag att ta fram ett koncept på en mutli-tool som skulle platsa i Mirkas framtida sortiment. Mirka har planer på att lägga till flera maskiner i sitt utbud för att bredda på kundkretsen och användningsområden. Idag är det relativt nischade maskiner som används främst inom snickeri- och billackeringsindustrin.

Detta arbete har utförts genom designprocessen, vilken består av tre faser, analys-, kreativ- och presentationsfas. Här beskrivs varje fas lite mera djupgående. Längre fram i denna rapport kan läsaren följa med under de tre faserna från början till slut.

Analaysfas

Aktivitetsanalys av en multi-tool gjordes vid Mittuniversitetet.

Under analysfasen görs undersökning av den befintliga marknaden gällande multi-tools. Analys via webben och analys på plats i varuhus. En multi-tool lånades från Mirka för att kunna bekanta sig mer i detalj gällande dess funktioner. I denna fas görs även en funktionsanalys och en kravspecifikation för produkten.

Rutnät som visar en uppskattad placering av var Mirkas multi-tool skulle landa. Ergonomi och låg vikt är deras högsta prioriteringar.

Kreativ fas

Kreativa processen visad med double diamond som ryggrad under arbetet. Arbetet börjar längst till vänster och så fortsätter processen igenom de två diamanterna och högerkanten av den andra diamanten visas den slutgiltiga skissen.

När processen övergår till den kreativa fasen så tas all information från analysfasen vidare och tillämpas i idégenererande. Snabbskisser i större mängd övergår sedan till några mer detaljerade alternativ som görs till testmodeller och genomgår användartest. Efter testandet tas en slutgiltig modell fram i CAD.

Första steget under bearbetning av grönskum (tillverkning av testmodeller).
Så här ser modellerna ut innan de ska på ett användartest. De är delade med en mittlinje för att enkelt få in vikter som representerar motor, verktygshuvudet för att fästa blad eller slipplatta och port för batteri.
En 3D modell gjordes i CAD för att få fram produktrenderingar samt en utskriven modell i plast.
Renderade bilder på den färdiga modellen.
Presentationsmodell visar de många olika greppen verktyget erbjuder användaren.

Resultatet presenteras både i form av en modell men också i en rapport. En fysisk presentationsmodell visas upp vid arbetets slut, även renderade produktbilder och fotografier tas för dokumentation och presentation. Det skriftiliga arbetet publicers i Diva, ett vetenskapligt arkiv online. Rapporten görs i tre exemplar, ett till Mittuniversitetet, ett till Mirka Ab och slutligen ett till studenten.

Examensarbete av Anton Nylén