Elevera

Vad får dig att studera som bäst?

Konceptet Elevera

Elevera är ett koncept baserat på grundkonceptet LYD Fokus, där studenten kan använda en portabel och multifunktionell koncentrationsskärm för att anpassa studiemiljö utifrån användarens behov.

Utveckla ett koncept på en portabel och multifunktionell koncentrationsskärm för universitetsstudenter och gymnasie-elever som förhåller sig till hållbara produktionsmetoder och “nåbar” uppskattning av en slutlig prisklass.

– Uppdragsbeskrivning, av Jacob Grape

Arbetet genomfördes med tre faser; analtysik-, kreativ- och verkställande fas. I den analytiska fasen utforskade jag ämnet för att få en övergrippande bild av nuläget, dagens lösningar och forskning kring framtiden. Därefter följdes en kreativ process som skapar möjligheter för lösningar och att lösa huvudproblemet. När jag blev tillfredställd med en lösning färdigställdes den och utformades i fysisk och digital form genom den verkställande fasen.

Elevera är studie-produkten anpassad för studentens behov.

– Jacob

Jag måste härda ut. Jag måste anpassa mig. Jag måste följa ledet.
Nej. Det behöver inte vara så.

Visst studenten måste klara utbildningen utifrån de satta krav men förutsättningarna för att avklara dem är en annan sak. Studenten är en individ med unika behov och förutsättningar, lika självklart som att alla människor är olika. Därför behövs resurser som bemöter och tillfredställer studentens behov i studierna.

Visionen är att stärka studentens självförtroende i ens förmågor och ambitioner. Elevera ska användas som ett verktyg för användaren att genomföra sina studier och hitta sin egna väg i den kommande karriären.

Rendering av Elevera i utfällt läge med tillbehör
Del av designprocess planeringen
Skisser från idégenerering 1 & 2

Urvalsprocess genomförd av poängsystem