Flygsimulator för fritidsbruk

Sammanfattning

”Man kan aldrig nöja sig med att krypa när ens drift är att flyga”.

– Helen Keller

Det här projektet syftar till att bygga en flygsimulatorprototyp med telemetriinformation för fritidsbruk i samarbete med det amerikanska företaget Codapop https://codapopksp.github.io/ Företaget grundades 2022 och är specialiserat på att bygga flygsimulatorer främst för spelet ”Kerbal Space Program”.

Flygsimulatorprototypen ska väcka intresse för flygning och rymden, kunna användas av nybörjare, göra reklam för företaget Codapop och komplettera deras sortiment och ge visuella och tekniska problemlösningar.
Målet har varit att designen ska vara estetiskt tilltalande och mer passa för hem- och fritidsmiljöer än för en arbets- eller kontorsmiljö, samt kombineras med en optimal ergonomi. Designen är inspirerad av 60- och 70-talsdesign på flygsimulatorer, som Jaktviggensimulatorn från 1972 och från verkliga förarsäten från rymdfarkoster som Apollo.
Skisser (braindrawing) och prototyper i lera har använts. Marknadsundersökning skedde via nätsök. Fyra företag valdes ut; Logitechs, Real Sim Gear, Virtual Fly och Flight Velocity. För kunskap om ergonomi har metoden litteratursök använts. Det är framförallt kontrollpanel och sittställning som berörts.


Gasreglaget har krävt mycket arbete för att få till den rätta känslan av motstånd, samt att effekten ska öka proportionerligt med dragrörelsen uppåt. Lermodeller av gasreglaget gjordes för att testa olika grepp. Till kontrollpanelen gjordes en prototyp i kartong.
Användartestet genomfördes gällande placering av reglagen på kontrollpanel samt telemetripanelen, förförståelse för dessa funktioner samt för optimal arbetsbordshöjd.


En hel del utav informationen på telemetripanelen och även vissa funktioner på kontrollpanelen är inte förståelig utan förkunskaper. Men testerna som gjorts inom ramen för detta projekt, visar att även en nybörjare på flygsimulatorer med fördel kan använda sig av flygsimulatorn och genom att använda flygsimulatorn lära sig mer och bli en mer avancerad användare.

Syfte

Syftet med projektet är att ta fram en flygsimulatorprototyp med telemetriinformation för fritids-och personligt bruk. Det ska tas fram en ny modell för gasreglage. Projektet genomförs i samarbete med det nätbaserade företaget Codapop Deras flygsimulatorer saknar i dagsläget telemetriinformation, denna produkt ska därmed komplettera deras nuvarande sortiment. Produkten ska vara ergonomiskt riktig, tekniskt genomtänkt, hållbar och estetiskt tilltalande. Produkten ska bidra till ett inspirerat lärande.

Process

Resultat

Leave a Reply