Bussen

Isabelle Bodin – Kandidatexamen Industridesign 2024

Syftet med detta projekt är att skapa ett sätt att ta sig mellan två träplatåer. Lösningen ska vara ämnad för lek och fokus ligger på hållbarhet och budgetvänliga alternativ för material. Målgruppen är barn mellan 1-12 år. För att förverkliga denna uppgift har en designprocess kallad ”dubble diamond” använts i cirka tio veckor, med EQ house som samarbetspartner. Metoderna som används för analysfasen inkluderar en bland annat en projektplan, platsbesök med analys, observation, marknadsundersökningar, kravspecifikation, litteraturstudier, intervjuer och enkäter. Exempel på metoder som används för den kreativa fasen är moodboard, braindraining och mindmap. Alla metoder gav viktiga insikter och designförslag. Av alla idéer var busskonceptet mest omtyckt baserat på byggnadstekniska och temamässiga grunder. Den inkluderar strukturen av en buss med fyra sätt för barn att transportera mellan träplatåerna, med armgång, en däckbro, lianer eller balansrep. De kan också klättra upp till taket av bussen med en stege eller två klätterväggar som har olika svårighetsgrader, för att sedan åka rutschkana ner. Fantasilekar kan förverkligas i köket, verkstaden, bensinstationen eller förarhytten. Fördelarna med detta designförslag är de positiva effekterna på barns hälsa, såsom fysisk och mental utveckling. I framtiden hade det därför varit kul att se detta koncept på nya platser i världen så att kommande generationer kan ha roligt medan de utvecklas som människor.

Kreativ fas

Slutligt koncept