ICELANDIC WEEK 4 (Gustav & Emelie)

Slutresultatet blev en ansiktsrengöring i tre steg där både förpackning och produkt är något som kommer ur jorden och har stark koppling till naturen. Vi har valt att ta fram en produkt som innehåller så lite vatten som möjligt för att undvika onödigt tunga transporter och lagt mycket kraft på att ta fram en förpackning som inte innehar någon luft, varken i den enskilda förpackningen eller i det stora emballaget då alla förpackningar ska stå tillsammans. 

Till vår fiktiva företagslogotyp har vi valt ett typsnitt av urnordisk karaktär, skrivet med versaler. För att stärka den isländska känslan ytterligare valde vi att i loggan byta ut bokstaven “D” till gemena d från isländska alfabetet. Vi tyckte också att på så sätt fick logotypen ett uppmärksamhetsvärde.

Logotyp: 

Typografin på förpackningen återfinns på två sidor. Tanken med detta är att oavsett från vilket håll förpackningen syns, bör mottagaren se att det är en ansiktsrengöring från Island. 

I den beskrivande texten på sidan finns produktnamn med som tydliggör vilken typ av råvara som produkten är baserad på, detta är gjort med färgkodning. På förpackningens sida finns viktiga nyckelingredienser med som är kända för att stärka och vårda huden, samt vikt på produkten. 

På locket har vi valt att tydliggöra vilken typ av råvara produkten är baserad på samt även här förtydliga att det är en ansiktsrengöring. Vi har också färgkodat varje produktnamn på utsida, insida samt produkten i sig.

I den beskrivande texten har vi tydliggjort att råvaran är från islands natur. Samt att loggan återfinns i mindre format här.

Vi har valt att lägga ett mönster på insidan av samtliga förpackningar för att skapa en dramatisk känsla och påminna om den starka kopplingen till naturen. Dessa går hand i hand med färgkodningen på utsidan:

Innehåll i förpackningen:

För att förstärka känslan av att företaget är naturtroget och klimatsmart har vi gjort denna video.

Vår video: