Fady och Teo Del 4 Slutresultat

Våran slutprodukt blev hexagonala chips som förvaras i hexagonala förpackningar skapade åt den påhittade produkten Bareo. Hexagon är den vanligaste formen som finns i naturen. Från allt till bikupor, basalt formationer och som pälsmönstret på en giraffart.

Giraffen är en viktig del av vår image och står för att ge vår förpackning en exotisk känsla. Denna exotiska känsla speglas i smaken på chipsen vilket är akacia smak. Akacia är ett träd som girafferna är väldigt förtjusta i.

Förpackningen

I många avlånga chipsförpackningar så har det alltid varit svårt att nå de sista chipsen i botten. Du tvingas att välta paketet samtidigt som du spiller en massa smulor överallt. Vi har gjort ett chipspaket som fixar detta problem. Vår lösning är en mekanism där du drar fram chipsen.

Våran produkt är chips vilket är svårt att förvara i endast kartong. Därför har vi designat förpackningen för att vara så lufttätt och ogenomträngligt som möjligt. Allt för att minska behovet av plast med så mycket som möjligt.

För att hålla fast förpackningen har vi en funktion där man river av en rem för att få bort locket. Istället för att man ska slänga hela locket så kan man nu använda den som vanligt och slänga endast remmen. Den hexagonala formen innebära att den kan förvaras väldigt tätt så att man inte får en massa luft emellan.

Utsidan

När vi designade utsidan på vår förpackning så ville vi skapa något som gav en premium och exklusiv känsla. Därför valde vi svart och guld som våra huvudfärger då de ofta används i mer exklusiva produkter. Vi ville också ha en exotisk känsla i vår design vilket kommer mest genom giraffen, ett djur som bara finns i Afrika. Men den stora anledningen till att vi har giraffen är för funktionen med att dra ut chipsen. Två giraffer, en på vardera sida, får löjligt långa halsar ju mer man drar ut chipsen. Detta är vart vår slogan “Chips with a long lasting taste” kommer ifrån.

På locket har vi lagt några chips illustrationer för att dölja huvudet. Kunden tror att huvudet är gömt under ytan som locket skymmer. Men när dem öppnar locket åt deras förvåning så finns inget huvud utan bara mer nacke. Svaret på vart huvudet är får dem när dem börjar dra ut chipsen och märker tillslut att nacken bara fortsätter. Vårt visuella språk ska förmedla en känsla av att vara vuxen och seriös med små drag av humor.

Loggan

Vår logotyp är Bareo skriven i typsnittet Leyton Personal. Vi redigerade o:ett så att det skulle se ut som en hexagon för att bygga in det hexagona i vårat varumärke. Vi gav den även en annan färg för att få den att stå ut mer.

Bareo är arabiska för att vara bra på något. Vi tyckte att det passade för att vi vill att Bareo ska vara en exklusiv produkt som bara dem kan skapa och göra bra. I slutet har vi vad som kallas ett arabiskt diakritiskt tecken. Det har ingen inverkan på ordets betydelse utan är istället till för att framhäva det exotiska i designen.

Sammanfattningsvis

Vi tror att vi kan erbjuda en unik upplevelse och skapa en stark koppling till konsumenten genom vår förpackning. Konsumenter kan skratta lite för sig själva när de går förbi en Bareo förpackning och minns giraffen. Vilka andra förpackningar kan skapa den typen av respons hos konsumenter?

Våran film: