Abstrakt
Förpackningsdesign har historiskt sett förlitat sig på visuella element för att fånga kundens uppmärksamhet och för att kommunicera produkten. Svagheten med ett sådant förhållningssätt är att designers och produktägare förlitar sig på att kunden kan uppfatta informationen visuellt. Vidare riskerar en del av informationen att gå förlorad om en del av förpackningen skadas.
Syftet med den vetenskapliga undersökningen är att utforska hur multisensorisk design (MSD) används inom förpackningsdesign. Ett multisensoriskt förhållningssätt integrerar flera kommunikationskanaler för att kommunicera budskapet. Detta genom att använda sig av flera sinnesintryck. Ett sådant förhållningsätt gör att informationen blir tillgänglig för alla. Tidigare forskning visar också på att multisensorisk stimulans har en påverkan på beteende och välmående. Multisensorisk design har därför både ett ekonomiskt och ett ekologiskt värde.
Hämta den vetenskapliga undersökningen här.
”Design ska inte bara vara visuellt vacker. Den ska kunna upplevas med flera sinnen.”
Touch är en showbook-serie från Multi-sensory Design Lab som består av tre böcker om taktil design. Den första är en samling av forskning inom multisensorisk design och principer för universell design. Den andra boken utforskar materialegenskaper och hur de upplevs. Den sista i serien tittar på hur taktil design kan inspirera till mer hållbar konsumtion och produktion.
Böckerna är skapade för att inspirera till design som väcker sinnena. Design som går bortom det visuella och som kan upplevas av alla.
”Böckerna och den tillhörande lådan är tillverkade med omsorg och enligt traditionellt bokbinderi.”
Bokserien är tänkt att säljas på Multi-sensory Design Labs webbshop samt på utvalda konstbokhandlar och museum. Vid köp via webbshoppen kan kunden välja att hämta köpet på designbyråns huvudkontor och passa på att besöka vår showroom.
Utställning på Sundsvalls museum
Kim-Kim är snart nyexaminerad grafisk formgivare vid Mittuniversitetet med fokus på förpackningsdesign, bokformgivning och multisensorisk design.
Tidigare erfarenheter inkluderar kandidatexamen inom kognitiv neurovetenskap och online marknadsföring i London och Gibraltar.
För mer information och kontaktuppgifter besök www.buikimkim.com.