Tak’o

ABSTRAKT
Detta projekt startade i min C-uppsats där jag undersökte hur vegetariskt och vegansk mat kommunicerade genom sin förpackning till konsumenten. Jag upptäckte då en oklarhet i vissa delar av kommunikationen och bestämde mig för att lösa problemet. Lösningen blev snabbmatsrestaurangen Tak’o. I restaurangen kan man köpa svenskproducerad tako som antingen är vegetariskt eller vegansk. Både C-uppsatsen och lösningen på problemet kopplas även till det globala målet nummer 13, bekämpa klimatförändringarna, där hela projektet ska bidra till en minskad köttkonsumtion.

KREATIV BRIEF
Problemet var dels att kommunikationen av vegetariskt och vegansk mat var för otydlig men även att flera personer måste äta mer vego-mat i sin vardag, för att minska sitt klimatutsläpp. Jag ville då skapa en restaurang som kan bidra med detta och underlätta för alla i Sverige att bidra till en bättre och godare framtid. Målgruppen för restaurangen var egentligen alla men med extra fokus på dem som idag äter mest kött, vilket ofta är män. Men precis som många andra snabbmatsrestauranger så är den till för alla och målgruppen blev därför väldigt bred.

VARUMÄRKE
Namnet Tak’o valdes då det är det svenska uttalet för taco, vilket är en bra koppling till att det är svenskt. Varumärket står för att det ska vara gott att göra rätt, alla ska kunna bidra till en godare framtid.

TANKEN BAKOM DESIGNEN
Jag ville skapa en mjuk design som känns inbjudande och god för kunden att se på, vilket blev en illustrerad stil med fokus på mjuka former och färger. Designen ska kunna tilltala och nå ut till en bred målgrupp.

PRODUKTER
Produkterna varumärket kommer sälja är den mat som serveras på restaurangen, alltså svenskproducerad Tako. Det är viktigt att särskilja och visa att det inte är mexikansk taco som ska serveras utan svenskproducerad tako. All mat kommer vara fritt från kött och vissa även fria från mejeriprodukter, alltså vegetariskt och vegansk mat. Maten kommer bestå utav enbart svenska råvaror och på så sätt vara ett väldigt hållbart alternativ för snabbmat.

OM DESIGNERN
Mitt namn är Emma von Schéele. Jag är 21 år och kommer från en liten by som heter Kungsör i Västmanland. Jag flyttade hit när jag var 19 år och precis gått ut medialinjen på gymnasiet för att då utvecklas vidare i nästa steg och börja plugga till Grafisk Designer på Mittuniversitetet. Det har varit en otrolig resa för mig som designer där jag tillsammans med min designutveckling även utvecklats som person. Att få vara kreativ i sitt arbete är det roligaste och mest givande som finns och jag drömmer om att en dag kunna leva på det!