Sörböna

Sammanfattning

Traditionell tofu och tempeh görs på sojabönor, en baljväxt som inte går att odla i det svenska klimatet. Däremot finns det ett alternativ till sojabönan; sötlupinen.

Sörböna är det nya svenska varumärket som kombinerar det asiatiska köket med den svenska råvaran sötlupin – en baljväxt med potential att odlas i Sverige, från Skåne i söder till Umeå i norr. Vi på Sörböna har en vision om att skapa en öppning för helsvensk tofu och tempeh på den svenska marknaden så att det blir lättare för konsumenten att göra ett hållbarare val utan att behöva ge upp asiatisk cuisine.

Genom att köpa Sörbönas tofu och tempeh bidrar konsumenten till att uppnå det Globala målet 12 Hållbar konsumtion och produktion och med hjälp av lokal produktion – från jordbruk till bord – öka konkurrenskraften och främja den lokala marknaden.

Sörböna ger dig asiatiskt på svenskt vis.

Kreativ brief

Med undersökningens resultat som grund skall ett nytt svenskt tofu- och tempehvarumärke formges och förpackas. Med inspiration från det asiatiska köket tillsammans med den svenska råvaran sötlupin ska lösningen genom svensk produktion öka konkurrenskraften samt främja den lokala marknaden. Lösningen ska även göra det lättare för konsumenten att göra ett hållbart val och ge en öppning för helsvensk tofu och tempeh på den svenska marknaden.


Lösningen – Asiatiskt på svenskt vis

Designlösningen utgår och tar avstamp både från det asiatiska köket och designen i kombination med det svenska moderna. Genom att blanda designelement som den vita bakgrunden med de svarta kontrasterade japan-inspirerande illustrationerna föreställande serveringsförslag och den färggranna färgpaletten ger Sörböna Asiatiskt på svenskt vis. Tofu och tempeh som livsmedel är starkt förknippat med den orientaliska kulturen i Asien och ville därför inte gå från det utan valde att ha ett starkt inflytande därifrån när det kommer till designmanéret.

Förpackningarna till Tofun och Tempehn är alla gjorda i ett ytter- och inneremballage. Den yttre förpackningen är gjord i en tjockare kartong (300g/m3) medan självaste livsmedlet (tofu/tempeh) är förpackat i plast. Anledningen till den plastade förpackningen är på grund av det faktum att tofun och tempehn kräver plast för att de ska få förlängd hållbarhet. Detta i sin tur gör att konsumenten inte behöver slänga livsmedlet i onödan och minskar matsvinn.

Mall till förpackningen, specifikt Naturell Tempeh.

Bildmanéret i Sörbönas visuella kommunikation är även det ett tydligt färgat formspråk med tydlig vit bakgrund som grund med en addition av färger likt Sörbönas egna färgglatt för att få en sammankoppling.

Marknadsföring i både tryckt och rörligt material har producerats för att trycka och lyfta den nyhet som Sörbönas produkter faktiskt är. Tofu och tempeh finns idag på den svenska marknaden men det som blir unikt med Sörbönas produkter är det faktum att de är helt producerade i Sverige – från råvara till livsmedel – vilket ska marknadsföras. En annan byggsten i Sörbönas värdeord och koncept är att tofu och tempeh är lätt och framförallt gott att laga med. Detta har även framhävts i deras marknadsföring.

En startsida har formgivits för att konsumenten lättare själv kan söka upp information om Sörböna. Nedan syns ett förslag på hur startsidan formgivits utifrån Sörbönas visuella kommunikation. Det finns potentiella undersidor om hur Sörböna jobbar med hållbarhet, vanliga frågor som konsumenten kan ha samt att det finns en samling recept för konsumenten att inspirerar ut av.


Lina Svärd

Mitt namn är Lina Svärd och är en 26 årig grafisk designer ursprungligen från Göteborg. Har alltid haft en kreativ ådra och ett intresse för att skapa och vara praktisk. Min grafisk design resa tog fart när jag studerade Estetik/Media med inriktning Digital Design på Munkebäcksgymnasiet i Göteborg. Blev helt fast och bestämde mig direkt för att satsa helhjärtart på grafisk design.

Efter mina tre (krävande MEN lärorika) år på Mittuniversitetet i Sundsvall är jag nu redo att ta mina färdigheter och kunskaper ut i arbetslivet.

Kontakta mig gärna på min LinkedIn eller besök min portfolio på linasvard.com för att se andra projekt jag pysslat med de senaste åren.

Leave a Reply