Morf Media

Sammanfattning

Representation i vardagen spelar en enorm roll i hur vi uppfattar världen och människorna i den. Arbetet tog avstamp i en undersökning av hur representationen av transpersoner såg ut i diverse tryckt material. Resultatet visade en bristande inkludering, vilket i sin tur kan leda till känslor av utanförskap.

Detta var grunden till ett designarbete med syfte att skapa mer nyanserade och mänskliga porträtteringar av hbtqai+-personer. Morf Media är ett filmproduktionsbolag med fokus på att lyfta dessa personer och deras erfarenheter genom film och visuellt berättande.

Genom att skapa produktioner där ett queer perspektiv är centralt och representationen autentisk, tror Morf Media att vi kan bidra till en mer inkluderande och mångfaldig mediekultur.

Kreativ brief


Det förekommer en brist på representation av transidentiteter i tryckt material inom sjukvårdmiljöer. Jag vill i mitt vidare arbete synliggöra queer- och transidentiteter, minska okunskap och avdramatisera dessa som samtalsämnen, genom att via grafisk design förpacka ett inklusivt, representativt och aktivistiskt bildspråk.


Designlösning


Utifrån min kreativa brief har jag tagit fram en grafisk profil för varumärket Morf Media. Samt tre varumärkesprodukter i form av dvd-filmer, med tillhörande marknadsföring. Denna innefattar rollups och biljetter från premiärerna, affischer och streamingsida, inlägg för sociala medier och tidningsomslag.


Kai Persson

Hej!

Jag heter Kai och kommer ifrån Sundsvall. All form av kreativt skapande har alltid legat mig varmt om hjärtat, och efter den här utbildningen har jag fastnat särskilt för att använda design som ett verktyg för att centrera det annars marginaliserade.


Kan nås via kai_persson@hotmail.com och LinkedIn.