Dialog

Sammanfattning

Dialog är ett företag med visionen att genom personliga berättelser och utbildning öka normmedvetenheten, skapa samhällsdebatt och därmed förändring. 

Runt om i världen rapporteras det om att fler och fler män mår dåligt över sina kroppar och kroppsbilder. Mycket av detta är kopplat till maskulinitet, hur män “bör” se ut, hur de ska bete sig och vad de får och inte får göra som män.

Boken “Hat, kärlek & likgiltighet” är en samling av mäns tankar om sina kroppar och kroppsbilder i deras egna ord. Boken har som syfte att lyfta fram berättelser som annars inte pratas om speciellt ofta. Den fungerar även som en plattform för män som tidigare inte haft möjlighet att prata om sina känslor på det här sättet. Med boken vill jag även öka medvetenheten för de olika utmaningar män möter i samhällets syn på kroppsideal. 

Kreativ brief

Min uppsats har som avsikt att bidra till mer kunskap gällande representation och normativt designtänkande inom grafisk design. Uppdraget är att skapa en normmedveten plattform samt en produkt som ger utrymme åt män och deras tankar om kropp och kroppsbilden. Genom detta är målet att utmana samhällets normer och öka representationen.


Designlösning

Här presenteras min lösning på den kreativa brief som beskrivs ovan. Från varumärket jag skapat, till min bok och lite extra tillbehör jag skapat som komplement.

Varumärket Dialog

Ovan är en sammanställning av de byggstenar varumärket Dialog består utav. Logotyp, färger, typsnitt samt de tre huvudsakliga mål Dialog har. Belysa vikten av representation och personer utanför samhällets normer, utbilda inom normkritik samt granska företag som påstår sig ha en eller flera värderingar i kampanjer och liknande om de verkligen gjort några ändringar i grunden.

FN Mål 3: God hälsa och välbefinnande

Mitt projekt riktar in sig mot FN Mål 3: God hälsa och välbefinnande. FN säger att god hälsa och välbefinnande är en grundläggande förutsättning för människors möjlighet att nå sin fulla potential och att bidra till samhällets utveckling. Människors hälsa påverkas av ekonomiska, ekologiska och sociala faktorer.

Med bättre förståelse för hur normer påverkar människor och ökad representation är målet att öka välmåendet.

Hat, kärlek & likgiltighet

Denna bok är en handbunden samling av mäns tankar kring sina kroppar och kroppsbilder i deras egna ord. Varje text har sedan tolkats på olika sätt i en tillhörande illustration. Männen i boken är mellan åldrarna 22 och 62. Försättsbladet pryds av ett mönster skapat av ord männen använt när de beskrivit sina kroppar.

Affisch

Affisch för att göra reklam för en workshop i normkritik.

Profilkläder

Tanken är att anställda ska kunna bära t-shirten på event, under föreläsningar och workshops.

Merch

Tjockare tröja med stark koppling till boken “Hat, kärlek & likgiltighet”. Tanken är att den ska säljas för kommersiellt bruk till privatpersoner.

Sociala medier

För att snabbt kunna skapa samhällsdebatt måste Dialog använda sig utav sociala medier. På Instagram skulle det kunna se ut så här.

Webbplats


Om formgivaren

Mitt namn är Joel Wallin. Jag är 27 år, uppvuxen strax söder om Stockholm men bosatt i Sundsvall sedan 2017.

Mitt mål är att skapa roliga och expressiva projekt med en stark och tydlig visuell kommunikation. Efter examen hoppas jag ta mina erfarenheter till nya höjder. Vill du se fler projekt som jag har gjort så finns en länk till min portfolio nedan.

Kontakt:

https://joelwallin.com/

https://www.linkedin.com/in/wallinjoel

Leave a Reply